ایزوپروپیل الکل در صنعت چاپ

ایزوپروپیل الکل که با مخفف IPA شناخته شده است، یک ترکیب شیمیایی با فرمول C3H8O1 است. ایزوپروپیل الکل کوچکترین عضو الکل های نوع دوم است، که به طور گسترده در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا، این ماده، دمای آب را در دستگاه های چاپ پایین نگه می دارد و قابلیت تبخیر آن بسیار پایین است. دو روش عمده جهت تولید ایزوپروپیل الکل وجود دارد.

  • روش قدیمی (هیدراته کردن غیرمستقیم)
  • روش مدرن (هیدراسیون مستقیم)

تا انتهای این مطلب همراه نگین تجارت شرق بمانید تا با این ماده، بیشتر آشنا شوید. 

فهرست مطالب

کاربردهای ایزوپروپیل الکل

حتما نام کرونا ویروس را شنیده اید. با توجه به نبود دارو، تنها راه حل موجود استفاده از ماسک و محلول ضدعفونی کننده دست است. بنابراین، تمامی افراد به دنبال ماده ای برای ضدعفونی کردن دست هایشان هستند. پررنگ ترین و مهم ترین کاربرد ایزوپروپیل الکل خاصیت ضدعفونی کنندگی آن در پوست است. سایر کاربردهای، IPA شامل موارد زیر است. 

  • در لوازم آرایشی و بهداشتی
  • ضد یخ ها
  • رنگ و رزین
  • داروها
  • مواد غذایی
  • جوهر و چسب 
  • پد ضدعفونی کننده
  • کاربرد ایزوپروپیل به عنوان ضدعفونی کننده سطوح و لوازم منزل
  • تمیز کردن دستگاه های الکترونیکی مانند نوار مغناطیسی
  • به عنوان ضدعفونی کننده و تمییز کننده زخم(مشابه هیدروژن پراکسید)
  • به عنوان روغن عضله
  • به عنوان خشک کننده گوش میانی
  • حلال و استرهای رزین
  • ایزوپروپیل الکل در صنعت چاپ (دمای آب را پایین می آورد)

تمامی کاربردهای ایزوپروپیل الکل مهم و کاربردی هستند. که عمده استفاده ایزوپروپیل الکل در صنعت چاپ است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با نگین تجارت شرق همراه باشید.

ایزوپروپیل الکل در صنعت چاپ

آیا وجود ایزوپروپیل الکل در صنعت چاپ ضروری است ؟

در صنعت چاپ، فناوری افست “مرطوب” بدون الکل به یک تجارت قوی و سود آور تبدیل شده است. چاپ افست که به آن افست “مرطوب” نیز گفته می شود، در این روش از محلول مرطوب کننده استفاده می کنند تا عناصر غیر چاپی را به عنوان آب دوست در سطح صفحه چاپ افست نگه دارند. این عمل توسط آب و حدود ۸-۱۰% ایزوپروپیل الکل انجام می شود. این مواد به عنوان ماده ی فعال کننده سطح به کار برده می شوند. که در نهایت موجب خیس شدن سطح می شوند. با این وجود، نمی توان از تاثیرات منفی زیست محیطی، خطرات سلامتی، دفع فاضلاب شیمیایی چشم پوشی کرد.

محلول ایزوپروپیل الکل در آب، تاثیر منفی بر صنعت چاپ دارد. بخشی از آن بخار می شود و ترکیبات آلی فرار ایجاد می کند. که موجب آلودگی افراد در محیط کار می شود. IPA، سمی و قابل اشتعال است. IPA اندازه گیری شده مهمترین آلاینده هوا در شرکت های چاپ افست است. در شرایط رایج، روش های جایگزینی برای کاهش یا حتی چاپ کامل بدون IPA، کاهش هزینه ها و خطرات بهداشت و ایمنی محیط وجود دارد. در چاپ افست چندین فرصت برای استفاده از محلول مرطوب کننده بدون الکل وجود دارد.

ایزوپروپیل الکل در صنعت چاپ

به طور متداول در فرآیند چاپ افست، از محلول میرایی برای جلوگیری از انتقال جوهر به عناصر غیر تصویری صفحه ی چاپ استفاده می کنند. این محلول یک ترکیب چندجزیی است، که ۹۵% آن شامل آب است. در بیشتر موارد، آب فرآیند باید از قبل آماده شود. محلول مرطوب کننده معمولاً شامل مواد نگهدارنده صفحه، عامل خیس کننده، ایزوپروپیل الکل (IPA)، مواد بافر کننده و مواد افزودنی ضد میکروبی است. IPA، از پخش شدن جوهر در مناطق عاری از تصویر محافظت می کند.

فرآیند چاپ افست “مرطوب” یک سیستم “دو مایع” (جوهر + محلول مرطوب کننده) است. که نیاز به نظارت و تعادل مداوم سیستم، بر اساس خصوصیات فیزیکی-شیمیایی سیستم دارد.

به طور کلی ایزوپروپیل الکل در صنعت چاپ افست نقش مهمی ایفا می کند، با کاهش کشش سطحی محلول مرطوب کننده، خیس شدن و چسبندگی بهتر روی سطح صفحات چاپ را تضمین می کند و تعادل جوهر آب را تثبیت می کند.

با این حال، الکل به طور کامل در حال تبخیر شدن در دمای اتاق است و موجب سردرد، سرگیجه و تحریک چشم می شود.

ایزوپروپیل الکل تخریب کننده لایه اوزون

IPA، اشتعال پذیر است و موجب تشکیل لایه اوزون در سطح زمین می شود. که به عنوان مه دود تابستان شناخته شده است. بنابراین موجب نگرانی زیست محیطی می شود. بنابراین نیازمند آگاهی های بیشتر از تاثیر این ماده، بر روی محیط و سلامت انسان هستیم.

ایزوپروپیل الکل در صنعت کاغذ

جایگزین ایزوپروپیل الکل در صنعت چاپ

IPA یک حلال آلی است که هم خطرات بهداشتی و هم زیست محیطی دارد. بنابراین، این ماده بر روی محیط زیست تاثیرگذار است. بنابراین، اگر از جنبه اقتصادی به ایزوپروپیل الکل نگاه کنیم. متوجه می شویم که استفاده از IPA در صنعت چاپ باعث ایجاد هزینه های اضافی می شود. به طوری که با حذف الکل می توانیم در هزینه ها صرفه جویی کنیم. محلول ساخته شده سازگار با محیط است، که مطابق با استاندارد های بین المللی محیط است. در این محلول های بدون الکل بجای ایزوپروپیل الکل از جایگزین های الکل مانند گلیکول استفاده می کنند.

با این وجود استفاده از جایگزین های ایزوپزوپیل الکل در صنعت چاپ به منزله حذف کامل آن نیست. زیرا، IPA با غلظت کم، در چاپ رنگ های خاص یا رنگ های نقطه ای لازم است. بنابراین، چندین سال است که متخصصان صنعت چاپ، طیف وسیعی از این جایگزین های الکل را مورد بررسی قرار دادند.

فناوری بدون IPA شامل اجزای سازگار ماشین، خدمات مشاوره ای و مواد مصرفی مناسب است. این مواد جایگزین بسیار مقرون به صرفه بوده و کیفیت چاپ را نیز بهبود می بخشند. روشی وجود دارد که تمام مشکلات ناشی از محلول فواره در چاپ افست معمولی را برطرف می کند.

 در این روش با استفاده از فناوری چاپ افست بدون آب، به عنوان یک فرآیند جابجایی خشک یا به عنوان مثال جایگزین تصویر برداری دیجیتال مستقیم می شود، در این روش از آب استفاده نمی کنند.

صنعت چاپ عاری از ایزوپروپیل الکل

روش بدون آب به جای محلول رطوبت، از لایه سیلیکون در سطح صفحه چاپ (در منطقه غیر چاپ) استفاده می کنند. ویژگی های چاپ افست بدون سیستم میرایی عبارتند از : صفحه افست بدون آب با پوشش پلیمر سیلیکون دیگر هیچ عارضه جانبی در سیستم وجود ندارد. همچنین، توانایی چاپ روی پلاستیک و بسترهای بدون منفذ را دارد.

چاپ بدون آب به موارد زیر نیاز دارد :

  •  صفحه حرارتی تنظیم شده (نانومترȜ- ۸۳۰)
  • جوهر چاپی چسبناک

سالیان سال است که از این روش در عمل استفاده می کنند. اما فقط این ماده برای زمان های کوتاه مفید است.

سخن آخر 

فرآیند چاپ افست استاندارد ترکیب مناسب جوهر و محلول مرطوب کننده متناسب با مطبوعات، مقالات، سطح IPA و کیفیت آب را فراهم و تضمین می کند. با این وجود، در حال حاضر مواد افزودنی باعث از بین رفتن ایزوپروپیل الکل می شوند. در این روش، ماده شوینده  کمتری استفاده می شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *