آب ژاول

آیا آب اکسیژنه همان وایتکس است؟

سوالی است که به طور مکرر پرسیده می شود. برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید به توضیح آب اکسیژنه و وایتکس بپردازیم. سپس در ادامه به این که ” آیا آب اکسیژنه همان وایتیکس است؟ “خواهیم رسید.

فهرست مطالب

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه (H2O2) در دمای اتاق مایعی بی رنگ با طعم تلخ است. مقادیر کم پراکسید هیدروژن به صورت گاز در هوا وجود دارد. این ماده ناپایدار است و با آزاد شدن گرما به راحتی به اکسیژن و آب تجزیه می شود. اگر چه غیرقابل اشتعال است، اما یک اکسیدکننده قوی است که می تواند در صورت تماس با مواد آلی باعث ایجاد احتراق خود به خودی شود. این ماده به طور گسترده در صنعت کاغذ و نساجی، تصفیه آب، دندان، معدن و مواد آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

که از بین مصارف نام برده شده، بیشترین سهم فروش مربوط به استفاده از این ترکیب به عنوان ماده سفید کننده در تولید کاغذ و خمیر کاغذ می باشد. که در این صنعت، از پراکسید هیدروژن به منظور سفیدکردن سلولز، سفید سازی پالت چوبی و بازیافت کاغذ استفاده می کنند. در ادامه به پاسخ این سوال که “آیا آب اکسیژنه همان وایتیکس است؟” می پردازیم.

ساختار مولکولی آب اکسیژنه
ساختار مولکولی آب اکسیژنه

جهت اطلاع از قیمت محصول آب اکسیژنه با همکاران ما در ارتباط باشید.

انواع آب اکسیژنه

درصد دی اکسید هیدروژن تعیین کننده استفاده از آن در مصارف مختلف است. که دی اکسید هیدروژن باتوجه به کاربردهایش به گروه های زیر تقسیم می شود.

  1. مصارف خانگی (۳ %)
  2. سفیدکننده مو (۶ تا ۱۰ %)
  3. گرید خوراکی (۳۵%)
  4. گرید صنعتی (۳۵ تا ۹۰%)
وایتکس به عنوان ماده ی ضدعفونی کننده
وایتکس در نظافت منزل و شست و شو

وایتکس چیست؟

تعریف آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم که در فارسی به آن مایع سفیدکننده یا وایتکس می گویند : به محلولی که حاوی ۱۰ تا ۱۶ درصد هیپوکلریت سدیم (Nacl) در آب باشد، وایتکس اطلاق می شود. این ترکیب ماده ای سمی با رنگ زرد و طعم و بویی تند است. که به طور گسترده در صنعت به عنوان گندزدا، بوزدا، رنگ زدا و سفید کننده پارچه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین، آب ژاول به علت تولید کلر آزاد دارای خاصیت ضدعفونی کننده می باشد.

 آب ژاول، از طریق دمیدن گاز کلر در محلول سدیم هیدروکسید تولید می شود. آب ژاول، به تدریج در اثر نور و حرارت خاصیت خود را از دست می دهد، زیرا این ماده ناپایدار است.

اسامی وایتکس Vaytks Bleach

اسامی وایتکس به شرح زیر است. 

  1. آب ژاول (Javel water)، که در بین افراد با نام عمومی وایتیکس شناخته شده است.
  2. نام علمی آب ژوال، هیپوکلریت سدیم (Sodium Hypochlorite) است. سایر اسامی این ماده شامل آنتی فرمین، اکسیدکلرید سدیم، اکسی کلرید سدیم می باشد.

وایتکس

تاریخچه وایتکس

آنتی فرمین نخستین بار توسط برتوله کشف شده است. این ماده اولین بار در محله ژاول پاریس تولید شده است، بدین دلیل با نام آب ژاول شناخته شده است.

سخن آخر : آیا آب اکسیژنه همان وایتیکس است؟

در نهایت با توجه به توضیحات بالا متوجه می شویم این دو محصول متفاوت هستند. پس پاسخ ما به ” آیا آب اکسیژنه همان وایتیکس است؟ “خیر می باشد.

پرسش-پاسخ

پاسخ برخی از سوالات خود را در زیر بیابید. 

طول عمر محلول های ضدعفونی کننده خانگی مثل آب وایتیکس چقدر است؟

باید به طور روزانه تهیه شود، محلول رقیق شده هیپوکلریک سدیم پایداری بالایی ندارد و به آسانی تجزیه می شوند. و خاصیت خود را از دست می دهند.

آیا آب اکسیژنه همان وایتیکس است ؟

خیر

4.5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *