پلی اورتا در کف پوش ها

پلی یورتا (پلی اوره) چیست؟

پلی اوره از واکنش ایزوسیانات (گروه عملکردی فرمول عمومی R-N = C = O) با آمین ها تشکیل می شود. محصولات پلی اوره ساختاریی را ارئه می دهند که در آن ایزوسیانات (فاز سخت) پلیمر شبیه اجزا سفت و سختی است که در یک ماتریس نرم از زنجیره های انعطاف پذیر پراکنده شده است (رزین ترکیبی فاز نرم را تشکیل می دهد).

از برخی جنبه ها می توان ریز ساختار پلیمر را شبیه به یک ماده کامپوزیتی دو فاز در نظر گرفت. شیمی اورتان ها به شما اجازه می دهد تا از بین این سه ماده، پلی اورتان ها، پلی اوره و محصولات پلی اورتان-پلی اوره ترکیبی را تشخیص دهد. گروه های اوره، از واکنش پلی یورتا با آمین تولید می شوند. و در این واکنش نیازی به حضور کاتالیزور نیست. علاوه براین، مقاومت بالا و عدم حساسیت به رطوبت، موجب انتشار گسترده پلی یورتا در بازار شده است.(در اویل دهه ی ۱۹۹۰). بنابراین جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد “مزیت پلی یورتا ( پلی اوره) در مقایسه با پلی یورتان چیست؟” با شرکت نگین تجارت شرق همراه باشید.

💡 فهرست مطالب

فرمولاسیون پلی اوره

پلی یورتا معمولی از چند ترکیب شیمیایی ساخته شده است. پلی اوره از مایعی چسبناک و تیره رنگ به نام ایزوسیانات (Isocyanate) و مخلوط رزین آمین (Polyamine) تشکیل شده است. در ابتدا مایعات با یکدیگر مخلوط و به سرعت وارد واکنش می شوند. که در نهایت مایع چسبناک جامد تولید می شود.

این واکنش بسیار سریع است. به طور معمول در عرض چند ثانیه خشک می شود. مدت زمان انجام این واکنش ۲۴-۴۸ است. البته زمان متناسب با فرمول و ویژگی های مخلوط متفاوت است. استفاده از انواع مختلف ایزوسیانات، پلی یا آمین پلی استر و حجم دهنده های مختلف اثر قابل توجهی بر روی خواص فیزیکی و ویژگی های نهایی پوشش پلی یورتا دارند.

پلی یورتان چیست ؟

پلی یورتان یا پلی اورتان، دسته ای از پلیمرها هستند، که این پلیمرها به علت خواص خاصشان به طور گسترده در پوشش ها مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله خواص منحصر فرد پلی اورتان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر ترک خوردگی
  • پخت سریع و کامل

قیمت مواد اولیه پلی اورتان (قیمت ایزوسیانات و قیمت پلیول) : جهت اطلاع از قیمت خرید ایزوسیانات و پلیول(پلی ال) یا قیمت فروش ایزوسیانات و پلیول با همکاران ما در ارتباط باشید.

مزیت پلی یورتا (پلی اوره) در مقایسه با پلی یورتان چیست؟

مزیت استفاده از پلی یورتا نسبت به پلی یورتان ها فرآیند پخت سریع آن ها می باشد. چند ساعت، بعد از ساخت محصول آماده استفاده است. موفقیت پلی یورتا در این زمینه به دلیل پخت سریع حتی در دمای بسیار پایین است. سایر مزیت های پلی یورتا در مقایسه با پلی یورتان ها در زیر ارائه می شود. 

  • انعطاف پذیری بالا
  •  مقاومت در برابر سایش
  •  مقاومت در برابر کشش
  •  اشتعال کم
  • دوام بالا

علاوه بر خصوصیات فوق، پلی اوره پیوند بسیار خوبی با اکثر مواد، به ویژه فلزات ایجاد می کند. با توجه به خصوصیات بالا، پوشش های پلی اوره به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

پلی یورتان در عایق های ساختمانی

کاربرد پلی اوره (پلی یورتا)

در چند سال اخیر، شاهد رشد روز افزون پلی اوره ها هستیم. به طوری که می توان این کاربردها را در همه جا مشاهده کرد. از جمله کاربردهای مهم پلی اوره می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • استفاده از پوشش های پلی اوره در لوله های انتقال نفت
  • پلی اوره جریان کاتدی مورد نیاز در حفاظت کاتدی را کم می‌کند. 
  • استفاده در کفپوش
پلی یورتان و اوره در روکش ها

کاربرد پلی یورتان ها و پلی اوره ها در کفپوش ها

اخیرا، استفاده از پلی یورتان ها، پلی اوره ها و رزین های پلی اورتان در حال رشد است. به طوری که این مواد بیشترین کاربرد را در پوشش دهی سطوح گوناگون دارند. پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور، این مواد جایگزین مواد سطوح کنونی شوند.

استفاده از پلی یورتا و پلی اوره در کفپوش ها موجب از بین رفتن سریع اثر آب و مواد شیمیایی می شود. علاوه بر این، اثری از خود بجای نمی گذارد.

رزین های مورد مصرف در پوشش های فوم شامل آلکیدها، اپوکسی، اپوکسی استر بر پایه آب و حلال و مخلوط های معلق هستند.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *