استفاده ی مستقیم از متیلن کلراید

در حقیقت، استفاده مستقیم از متیلن کلراید موجب بروز علائم همچون سوختگی و بی هوشی در انسان می شود. در ابتدا به منظور پاسخ به سوال مطرح شده به معرفی دی کلرومتان و کاربردهای آن می پردازیم. سپس در نهایت به پاسخ این سوال که” آیا می توانیم از متیلن کلراید به طور مستقیم استفاده کنیم ؟” خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

متیلن کلراید چیست؟

متیلن کلراید که با نام دی کلرومتان شناخته شده است، مایعی بی رنگ و دارای بوی شیرین شبیه اتر است. در صورت قرار گرفتن در معرض دمای بالا غیرقابل احتراق است، اما موجب انتشار بخارهای سمی کلرید می شود. بخارات دی کلرومتان در غلظت های بالا موجب بیهوشی می شود. که به طور گسترده به عنوان رنگ و پاک کننده حلال به کار برده می شود.

کاربرد و موارد مصرف آن

دی کلرومتان، به طور گسترده به عنوان حلال صنعتی و به عنوان پاک کننده رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر موارد گفته شده، گاز متیلن در موارد زیر نیز کاربرد دارد.

  • *تعمیرات خودروها
  • *ساخت فیلم عکاسی
  • *به عنوان عامل دمنده در فوم انعطاف پذیر یورتان به کار برده می شود.
  • *به عنوان حلال در فرآیندهای شیمیایی (توانایی بالای دی کلرومتان در حل کردن طیف وسیعی از مواد و فراریت بالای آن)
  • *به عنوان پاک کننده و رنگ بر
  • *به عنوان پاک کننده یا روغن زدا در سطوح و قطعات فلزی
  • *بخار متیلن برای از بین بردن گریس در قطعات خودروها و هواپیماها
  • *در صنایع غذایی (به عنوان حذف کننده کافئین از چای و قهوه)
  • *در اسپری آئروسل ها
  • *تولید ادویه جات و عصاره مالت
  • *به عنوان یک ماده دمنده در تولید فوم های پلی یورتان
  • *در آزمایشگاه های عمران و مواد قیری
  • *به عنوان یک حلال جهت جدا کردن مواد سخت از آسفالت
  • *به عنوان ضدعفونی کننده در محصولات کشاورزی

💡 برای بررسی بیشتر این موضوع به مقاله کاربرد های متیلن کلراید رجوع کنید.

متیلن کلراید در محصولات کشاورزی
متیلن کلراید در محصولات کشاورزی

تاریخچه تولید

DCM، نخستین بار، در سال ۱۸۳۹ توسط یک شیمی دان فرانسوی کشف شده است. وی DCM را از جداسازی ترکیب کلرو متان و کلر در معرض نور خورشید تولید کرد. حلال متیلن، به طور طبیعی در اقیانوس ها و تالاب ها یافت می شود. با این حال، مقادیر بالای DCM در محیط زیست نتیجه تولیدات صنعتی است.

خواص فیزیکی و شیمیایی

خواص فیزیکی و شیمیایی متیلن بی کلراید در زیر آورده شده است.

نام مادهمتیلن کلراید
نام آیوپاک مادهدی کلرومتان
فرمول شیمیاییCH2Cl2
وزن مولکولی۸۴٫۹۲۷ گرم بر مول
حالتمایع
شکل ظاهریمایعی بی رنگ و شفاف است.
بودارای بویی شیرین و خوشایند است.
نقطه جوش۱۰۳٫۶ درجه فارنهایت
نقطه ذوب۱۴۲٫۱- درجه فارنهایت
چگالی۱٫۳۲۵۵ در دمای ۶۸ درجه فارنهایت تعیین شده است.
ویسکوزیته۰٫۴۳۷ میلی پاسکال در ثانیه

آیا استفاده از متیلن بی کلراید به طور مستقیم مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال لازم است داستان زیر را با هم بخوانیم. این داستان واقعی است.

از فرد جوانی خواسته شده است، که باقی مانده مخلوط استات متیلن کلراید را از ته ظرف پاک کند. این در صورتی است که فرد دانش کافی برای تمیز کردن و پاک کردن مواد اولیه شیمیایی دارد. این فرد از مواد شوینده، آب گرم، برس شست و شو و یک سوهان برای این کار استفاده کرده است. اما چون این فرد، مهندس تعمیرات و نگهداری را مشاهده کرده است، که باقی مانده استات را با دی کلرومتان پاک می کند. بنابراین، برای تمیز کردن ظروف از ماده شیمیایی دی کلرومتان استفاده می کند.

💡حتما بخوانید : درباره مسمومیت متیلن کلراید برای کاینت سازان بخوانید.

شخص به منظور تمیز کردن ظرف، از ماده شیمیایی دی کلرومتان استفاده کرد. با مصرف این ماده، بخار متیلن کلراید به سرعت در درون ظرف جمع شد. این بخارات تولیدی موجب بی هوشی شخص شد. سطل حاوی حلال دی کلرومتان بر روی آن واژگون شد. از زمان بیهوشی تا پیدا شدن فرد ۳۰ دقیقه طول کشید، در این مدت زمان فرد عمیقا بیهوش و دچار شوک شدید شده بود.

شخص بیهوش به بیمارستان منتقل شد. در طول انتقال بیمار به بیمارستان از اکسیژن استفاده شده است. شخص در قسمت مراقبت های ویژه بستری شد. و به طور مداوم از فرد نمونه های خون گرفته شده است. نتایج حاکی از آن است که میزان کربوکسی هموگلوبین خون فرد حدود ۱۲% بوده است. فرد قرار گرفته در معرض دی کلرومتان پس از ۸  شبانه روز با خون سالم و عملکرد طبیعی کلیه از بیمارستان مرخص شد. سوختگی های فرد از نوع درجه دو و سه بوده است. و ضرورتی به پیوند پوست نبود.

بنابراین استفاده نادرست و غیر منطقی از دی کلرومتان موجب سوختگی پوست می شود. بنابراین لازم و ضروری است، قبل از استفاده از دی کلرومتان، MSDS متیلن کلراید را مطالعه کنیم.

علت سوختگی معمولی پاهای فرد در اثر ماده شیمیایی متیلن بی کلراید

سوختگی های در اثر دی کلرومتان معمولی بود چون دمای داخل رگ ها برای تبخیر سریع دی کلرومتان در زمان حادثه به اندازه کافی بالا نبوده است.  مناطقی که سوختگی های شدید را نشان می دهند حاصل از حمل فرد توسط سایر افراد در اثر بیرون آوردن از ظرف است.

💡حتما بخوانید : درباره عوارض متیلن کلراید چه می دانید؟

سوختگی در اثر متیلن کلراید
سوختگی در اثر متیلن کلراید

سخن پایانی 

هدف از نوشتن این مقاله این است که افراد با توجه به برداشت خود اقدام به کاری نکنند. و این تنها سوختگی شدید  اعلام شده در اثر ماده شیمیایی دی کلرومتان باشد. لازم و ضروری است که هنگام استفاده از دی کلرومتان تمامی نکات ایمنی آن را رعایت کنیم. (حتما MSDS آن ماده شیمیایی را مطالعه بفرمائید).

 

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *