متیلن کلراید در آزمایشگاه ها

جایگزین متیلن کلراید

قبل از آنکه در مورد جایگزین متیلن کلراید صحبت کنیم لازم است و ضروری که به شناخت متیلن کلراید بپردازیم.

متیلن کلراید (methylene chloride)، با اسامی تجاری مختلفی همچون دی کلرومتان، متیلن دی کلراید، متیلن بی کلراید، حلال متیلن و گاز متیلن شناخته شده و معروف است. دی کلرو متان کاربرد زیادی در مصارف صنعتی و خانگی دارد. حلال متیلن سمی و سرطان زا است. بنابراین لازم و ضروری است که به دنبال جایگزینی برای متیلن کلراید باشیم. در ادامه به توضیح بیشتر این مطلب خواهیم پرداخت. لذا جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد “جایگزین متیلن کلراید چیست و استفاده از حلال سبز چه ضرورتی دارد ” با مجموعه نگین تجارت شرق وارد کننده متیلن کلراید همراه باشید.

فهرست مطالب 

متیلن کلراید

متیلن کلراید چیست؟ دی کلرومتان، یک ترکیب شیمیایی، مایع، بی رنگ با فرمول CH2Cl2 و وزن مولکولی ۸۴٫۹۳ گرم بر مول است. این ماده شیمیایی، به طور گسترده در مصارف صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربردهای متیلن کلراید به شرح زیر می باشد.

  • صنعت رنگ، رزین و چسب (به عنوان حلال در پاک کردن رنگ استفاده می شود)
  • به عنوان مواد شوینده در کارخانه های تولید کفش
  • اسباب بازی و وسایل ورزشی
  • در فرآیند تولید ادویه جات
  • آزمایشگاه های تحقیقاتی
متیلن کلراید در آزمایشگاه های تحقیقاتی
متیلن کلراید در آزمایشگاه های تحقیقاتی

با توجه به این که دی کلرو متیلن، به طور گسترده در صنعت کفش و صنعت رنگ و رزین مورد استفاده قرار می گیرد. اما نمی توان از سرطان زا بودن و سمی بودن این ماده چشم پوشی کرد. در نتیجه دنبال استفاده از یک سری جایگزین های متیلن کلراید هستیم. نگین تجارت در این مقاله، به مطالعه فلسفه حذف متیلن کلراید و جایگزین های دی کلرومتان می پردازد. همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله کاربردهای متیلن کلراید را بخوانید.

متیلن کلراید در فرآیند تولید ادویه جات
متیلن کلراید در فرآیند تولید ادویه جات

تاریخچه حذف متیلن کلراید

فلسفه جایگزینی متیلن کلرید، مربوط به زمانی است، که سه خانواده داغدار که فرزندان خود را در اثر مواجهه با این ماده از دست داده بودند. به ملاقات سرپرست سازمان حفاظت از محیط زیست در واشنگتن رفتند. و خواستار ممنوعیت استفاده از متیلن کلراید در پاک کننده های رنگی شدند.

پاسخ سرپرست سازمان حفاظت از محیط زیست به این عزیزان این بود که، EPA به زودی قانونی برای محدود کردن فروش تجاری متیلن کلراید وضع خواهد کرد.

حال اگر EPA استفاده از کلرید متیلن را در حذف کننده های رنگ ممنوع کند. قطعا چنین سوالی برای ما پیش خواهد آمد که چه ماده ای جایگزین این ماده می گردد؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

حتما بخوانید : از عوارض متیلن کلراید چه می دانید.

جایگزین متیلن کلراید در پاک کننده رنگ

EPA، در سال ۲۰۱۴، ممنوعیت استفاده از برخی مایع های حاوی متیلن کلراید (حذف کننده رنگ) را گزارش داد. علت این ممنوعیت را خطر ابتلا به سرطان و همچنین مشکلات عصبی و کبدی بیان نمودند.

EPA، در سال ۲۰۱۵، ممنوعیت استفاده از دی کلرومتان در محصولات حذف کننده رنگ و پوشش ها را پیشنهاد داد (در روزهای آخر دولت اوباما). علاوه بر این استفاده از متیل‌پیرولیدون (NMP) به عنوان جایگزین متیلن کلراید رد شد. NMP، ماده ای شیمیایی است، که به طور گسترده به عنوان یک جایگزین متیلن کلراید در حذف کننده های رنگ استفاده می شود.

EPA، در سال ۲۰۱۷، ممنوعیت استفاده از NMP را به حالت تعلیق در آورد.

گزارش های اخیر EPA : در این خصوص هیچ گزارشی در مورد ممنوعیت استفاده از NMP مشاهده نشده است.

مواد جایگزین متیلن کلراید در پاک کننده های رنگ

در حال حاضر مصرف کنندگان ایالات متحده می توانند ماده پاک کننده رنگی پیدا کنند، که حاوی موارد زیر است.

  • مخلوطی از NMP و بنزیل الکل
  • استرهای NMP
  • دی بیسیک مانند دی متیل آدیپات یا دی متیل گلوتارات

متیلن کلراید به طور معمول حاوی مخلوطی از دی بیسیک استر ها هستند و می توانند شامل الکل بنزیل باشند. مخلوط دی بیسیک استر، با و بدون NMP، چندین لایه از رنگ را حذف می کنند. اما، این حذف به اندازه محصول مبتنی بر متیلن کلرید نیست. مخلوطی از NMP و بنزیل الکل سطح لایه بالایی رنگ را در مدت ۳۰ دقیقه از بین نمی برد. برچسب محصول، زمان واکنش طولانی تر را توصیه می کند.

هنوز فرمول تجاری این محصولات در دسترس نیست.

حتما بخوانید : قیمت متیلن کلراید در ایران طی چند ماه اخیر

بکارگیری متیلن کلراید در صنعت کفش

همان طور که در کاربردهای متیلن کلراید توضیح داده شد. دی کلرومتان به طور گسترده در صنعت کفش استفاده می شود. زیرا، این ماده، مانع چسبندگی قالب با پلیر در صنعت کفش می شود. اما، توجه داشته باشید که دی کلرومتان می تواند، موجب سرطان و مشکلات زیست محیطی شود. همچنین نوسات قیمت عامل دیگری که ما را وادار به یافتن جایگزینی برای متیلن کلراید می کند. در نتیجه ما به دنبال استفاده از یک حلال سبز هستیم.

حلال سبز یا جایگزین متیلن کلراید، هم در شست و شو و هم در قالب گیری در صنعت کفش مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های متمایز حلال سبز نسبت به کلرید متیلن شامل موارد زیر است :

  • سمیت کمتر نسبت به متیلن کلراید وارداتی
  • کارایی بهتر آن نسبت به نمونه های خارجی
جایگزین متیلن کلراید در صنعت کفش <figcaption>جایگزین متیلن کلراید در صنعت کفش </figure>

به کار گیری سایر حلال های پایه کلریدی برای متیلن کلراید

آیا پرکلرواتیلن جایگزین مناسبی برای متیلن کلراید است؟ کلرید متیلن جزء دسته حلال های کلریدی طبقه بندی می شود. زیرا این مولکول دارای دو اتم کلر در ساختارش است. لذا می توان از حلال های پایه کلریدی به عنوان جایگزین این ماده استفاده نمود. به عنوان مثال: پرکلرواتیلن کاندیدای مناسبی جهت جایگزین دی کلرومتان در صنعت است.

البته لازم به ذکر است که تعداد یون های کلر، پرکلرواتیلن نسبت به ماده شیمیایی دی کلرومتان بیشتر است. (نسبت ۴ به ۲) لذا، این ماده باید در غلظت های کم استفاده شود.

حتما بخوانید : درباره >جایگزین متیلن کلراید چه می دانید.

مزیت استفاده از پروکلرواتیلن به جای متیلن کلراید

سرعت تبخیر متیلن کلراید در مقایسه با پرکلرواتیلن بالا است. مولکول پرکلرواتیلن با ۴ اتم کلر نسبت به متیلن کلراید سنگین تر است. و فشار بخار پایین تری دارد. بنابراین استفاده از پرکلرواتیلن با رعایت اصول ایمنی می تواند خطرات زیست محیطی کمتری داشته باشد.

قیمت متیلن کلراید

در مورد بازار جهانی متیلن کلراید بیشتر بدانید.

ردیفنوع محصولقیمت
1متیلن کلراید یا دی کلرومتان (dichloromethane)تماس بگیرید. 

 

4.9/5 - (25 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *