ایزوسیانات در تولید فوم نرم و انعطاف پذیر

ایزوسیانات (Isocyanate) که با عنوان دی ایزوسیانات (به انگلیسی : Di-isocyanate) مشاهده می شود. خانواده ای از بلوک های ساختاری است. که به طور گسترده در تولید فوم های سخت و انعطاف پذیر، پوشش ها، چسب ها، درزگیرها و الاستومرها مورد استفاده قرار می گیرد. تعداد زیادی از محصولات پلی اورتان از Diisocyanate ها ساخته شده است. در ادامه به توضیح “ماده شیمیایی دی ایزوسیانات چیست ؟ ” خواهیم پرداخت. تهیه و خرید Diisocyanate با کیفیت را به ما ، نگین تجارت شرق بسپارید.

💡 فهرست مطالب

دی ایزوسیانات چیست ؟

ایزوسیانات (به انگلیسی : Isocyanate)، شاخه ای از ترکیبات ارگانیک با فرمول شیمیایی N=C=O است. به ترکیباتی که دارای دو گروه عاملی N=C=O باشند، دی ایزوسیانات گفته می شود. این مواد به شدت واکنش پذیر هستند. و در واکنش با پلیول ها پلی اورتان ها را تولید می کنند. جهت آشنایی با برندهای ایزوسیانات می توانید مقاله معرفی برندهای ایزوسیانات را مطالعه بفرمائید.

خواص فیزیکی و شیمیایی ایزوسیانات

اطلاعات خواص فیزیکی و شیمیایی

خواص فیزیکی و شیمیایی ایزوسیانات در جدول زیر آورده شده است.

نام مادهایزوسیانات
نام انگلیسی مادهIsocyanate
شکل ظاهریمایع
رنگقهوه ای تیره
آستانه ی بویاییهیچ اطلاعاتی در دسترس نیست
نقطه ی اشتعال۲۰۰ – ۲۵۰ درجه سانتیگراد
دمای اشتعالتعیین نشده است.
دمای بالای انفجارداده ای در دسترس نیست.
اشتعال پذیری (جامد، گازی)اطلاعاتی موجود نیست.
دمای خود اشتعالهیچ اطلاعاتی موجود نیست.
PHهیچ اطلاعاتی موجود نیست.
نقطه ذوب۱۰ درجه سانتیگراد
نقطه جوش۲۵۰ درجه سانتیگراد
چگالیهیچ اطلاعاتی موجود نیست.
چگالی نسبی۱٫۲۱ – ۱٫۲۵ در ۲۵ درجه سانتیگراد
حلالیت در آبمحلول در آب نیست.
حلالیت در حلال های دیگرکمی محلول است.
چگالی نسبی بخارهیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.
میزان تبخیرهیچ اطلاعاتی موجود نیست.

انواع Diisocyanate

Diisocyanate ها به دو دسته ی آروماتیک و آلیفاتیک تقسیم می شوند. تولوئن دی ایزوسیانات و متیلن دی فنیل ایزوسیانات دو نوع از ترکیبات آروماتیک هستند. این مواد ۹۰ درصد از Diisocyanate مصرفی در صنعت پلی اورتان را تشکیل می دهند. تی دی ای (TDI)، به طور گسترده جهت تولید فوم انعطاف پذیر استفاده می شود.

ام دی ای (MDI)، به دو دسته خالص و پلیمری تقسیم می شود. شکل ظاهری ام دی ای های خالص، جامد سفید رنگ متمایل به زرد است. این ترکیبات، کاربرد زیادی در صنعت الاستومرها، درزگیرها، چسب ها و پوشش ها دارند. با این وجود، ام دی ای های پلیمری در تهیه فوم های سخت انعطاف پذیر، فوم های نیمه سخت و ترموست استفاده می شوند.

 

ام دی ای پلیمری در ساخت فوم های سخت انعطاف پذیر
ام دی ای پلیمری در ساخت فوم های سخت انعطاف پذیر

Diisocyanate آلیفاتیک شامل دی ایزوسیانات ایزوفورون و هگزا متیلن Diisocyanate است. که به عنوان اتصال گر و مستحکم کننده در طی فراوری های تولیدی به کار برده می شوند. در ادامه به بحث و توضیح برخی از انواع این ماده تجاری می پردازیم.

ام دی ای (MDI)

متیل دی فنیل دی ایزوسیانات، یک ترکیب آروماتیک از خانواده Diisocyanate است. که با مخفف MDI شناخته شده است. ام دی ای به صورت سه ایزومر (MDI ۲,۲) ،(MDI ۲,۴) و (MDI ۴,۴) در بازار موجود است. از بین سه ایزومر ذکر شده، ایزومر MDI ۴,۴ با عنوان ام دی ای خالص شناخته شده است. از واکنش این ماده با پلی یول پلی اورتان تولید می شود. تولید فوم سخت پلی اورتان، یکی از مهم ترین و اصلی ترین کاربرد های ام دی ای است. سایر کاربردهای ام دی ای شامل موارد زیر است.

  • در عایق حرارتی (یخچال و فریز، تولید ساندویچ پانل، ایزوله کردن لوله ها)
  • در صنعت خودروسازی (صندلی خودرو، داشبورد و پانل های داخل خودرو و کفی انواع کفش ها)
  • در عایق ساختمانی
  • چسب ها
استفاده از متیل دی فنیل دی ایزوسیانات در صنعت هواپیما سازی
استفاده از متیل دی فنیل دی ایزوسیانات در صنعت هواپیما سازی

تی دی ای (TDI)

تولوئن دی ایزوسیانات که با مخفف تی دی ای مشاهده می شود. به صورت مخلوط ۲،۴ و ۲،۶ مورد استفاده قرار می گیرد. تی دی ای کاربرد زیادی در تولید فوم انعطاف پذیر دارد. در حقیقت، استفاده از Isocyanate به علت سمی بودن و سرطان زا بودن در بسیاری از کشورها ممنوع شده است.

هگزا متیلن دی ایزوسیانات (مخفف : HDI)

HDI، یکی از انواع Isocyanate های آلیفاتیک است. HDI، در تولید پوشش های صنعتی به کار برده می شوند. از دیگر کاربردهای این ماده تجاری می توان به استفاده از آن در خودرو، هواپیما، کف سازی، وسایل خانگی، تجهیزات ایمنی، ماشین آلات و پزشکی اشاره کرد.

کاربرد

این مواد (تی دی ای و ام دی ای) می توانند در تولید و تهیه فوم ها، الیاف ها، صنعت اتومبیل و مواد عایق استفاده شود.

خطرات

قرار گیری در معرض isocyanate، موجب سوزش چشم، دستگاه تنفسی، سوزش و تحریک پوست می شود. علاوه براین ممکن است، این ماده موجب سرطان شود. بدین جهت پیشنهاد می کنیم، قبل از استفاده از این ماده ی تجاری، MSDS ایزوسیانات (برگه ی اطلاعات ایمنی ایزوسیانات) را مطالعه کنید.

خرید و فروش دی ایزوسیانات 

نگین تجارت شرق، وارد کننده Diisocyanate از تمامی برندهای روز دنیا (کره (Samsung)، چین (Shandong)) است. قیمت محصول عرضه شده توسط این شرکت نسبت به قیمت بازار بسیار پایین تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و نحوه خرید محصول ایزوسیانات با همکاران ما در واحد فروش مجموعه نگین تجارت شرق در تماس باشید.

تلفن دفتر فروش : ۳-۲۲۸۷۰۵۲۱-۰۲۱

موبایل و واتس آپ : ۰۹۱۲۶۵۴۲۳۱۴ – ۰۹۱۹۸۰۲۴۴۳۲

قیمت Diisocyanate

جهت اطلاع از قیمت این ماده تجاری با کارشناسان فروش ما در مجموعه نگین تجارت شرق در ارتباط باشید.

ردیفمحصولقیمت
1دی ایزوسیانات صنعتیتماس بگیرید.
2Di-isocyanateتماس بگیرید.
به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *