ایزوپروپیل الکل چیست؟

ایزوپروپیل الکل (به انگلیسی : Isopropyl Alcohol) که با نام تجاری Alcogel شناخته شده است. یک ترکیب آلی با فرمول شیمیایی C3H8O است. این ترکیب دارای بوی تند و شدید شبیه سایر الکل ها است.

با کاهش دما Alcogel به شدت چسبناک شده و در دمای ۸۹ – درجه سانتیگراد منجمد می شود.

ایزوپروپیل الکل در دوران کرونا

ایزوپروپیل الکل (IPA)، به علت خاصیت ضد باکتریایی در بهداشت و پزشکی توجه خاصی را به خود جلب کرده است. Isopropyl Alcohol، به طور گسترده در عمل های جراحی به عنوان ضدعفونی کننده پوست بکار برده می شود، همچنین از آن در تهیه و ساخت انواع صابون ها و لوسیون ها استفاده می کنند. با توجه به موارد ذکر شده، استفاده از این ماده در دوران کرونا افزایش یافته است. سایر کاربردهای این الکل شامل موارد زیر است.

  • کاربرد به عنوان ضدعفونی کننده سطوح (IPA، به طور گسترده به عنوان پاک کننده و ضدعفونی کننده سطوح به کار برده  می شود.  به عنوان مثال : این ماده جهت تمییز کردن میزها، کابینت ها، و حتی دست ها در دوران کرونا ویروس استفاده می شود). لازم است که بدانید سازمان بهداشت جهانی، IPA را به عنوان ضدعفونی کننده پوست در دوران کرونا ویروس معرفی کرده است.
  • در تهیه و ساخت مواد ضدعفونی کننده (به عنوان الکل مالشی و ژل های پاک کننده دست که حاوی ۶۰ تا ۷۰ درصد ایزوپروپیل الکل استفاده می شوند)
  • در تهیه پدهای ضدعفونی کننده (به طور عمده، از پدهای ضدعفونی کننده جهت پاک سازی ابزارهای کوچک، سطوح و پوست دست استفاده می کنند).

بنابراین می توان گفت، IPA، مناسب ترین و بهترین ضدعفونی کننده در دوران کرونا ویروس است. با این وجود، کاربردهای خانگی ایزوپروپانول کمتراز کاربردهای پزشکی آن نیست. برای آشنایی بیشتر با کاربردهای Isopropyl Alcohol می توانید به مقاله کاربردهای ایزوپروپیل الکل رجوع کنید.

ایزوپروپیل الکل در کرونا ویروس

جنبه اقتصادی ایزوپروپیل الکل

استفاده از دو فرآیند هیدراتاسیون مستقیم و غیرمستقیم موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود. با این وجود، خوردگی بیشتر و مشکلات آلودگی با هیدراسیون غیرمستقیم در ارتباط است. هیدراسیون مستقیم، نیازمند انرژی زیاد و مواد پروپیلن غلیظ است.

قیمت و تقاضا

IPA چهارمین ماده شیمیایی بزرگ تولید شده از پروپیلن است. ظرفیت تولید IPA در سال ۱۹۹۳، ۸٫۴۸*۱۰۵ تن بوده است. به دنبال از سال ۱۹۸۳ تا اواسط دهه ۱۹۸۳، با کاهش ۳% ظرفیت تولید این محصول روبرو شدیم. با این وجود، در سال ۱۹۹۳ صادرات IPA افزایش یافته است. بزرگترین عامل موثر در کاهش تقاضا، کاهش استفاده این ماده در استون است.

۳۸% از ایزوپروپیل الکل تولید جهت تهیه و تولید استون استفاده می شد. با گذشت زمان این درصد به ۸% کاهش یافت. این امر در کاهش فروش ایزوپروپیل الکل تاثیر گذار است.  بیشترین مقادیر استون به عنوان محصول مشترک اکسیداسیون کومن به فنول تولید می شود.

اخیرا، کرونا ویروس موجب افزایش تقاضای ایزوپروپیل الکل در دنیا شده است. زیرا این ماده تجاری موجب از بین بردن ویروس ها می شود. IPA به طور گسترده در دوران کرونا ویروس به عنوان ضدعفونی کننده پوست به کار برده می شود.

آنالیز و تست درصد خلوص ایزوپروپیل الکل

درصد خلوص Isopropyl Alcohol به سادگی با استفاده از اندازه گیری های gravity تعیین می شود. با این حال، این روش، درصد خلوص درستی از Isopropyl Alcohol را ارائه نمی دهد.

کروماتوگرافی گازی، یکی از بهترین روش ها برای تعیین Isopropyl Alcohol در حضور سایر مواد آلی است. این مواد آلی شامل اتیل الکل، متیل الکل و استون هستند. 

💡 حتما بخوانید : درباره فرایند تولید ایزوپروپیل الکل بدانید

 نکات ایمنی و بهداشتی (علائم قرار گیری در معرض ایزوپروپیل الکل)

از آن جا که الکل ها، دارای سمیت کمی هستند. با این وجود، سمیت Isopropyl Alcohol در مقایسه با اتیل الکل یا اتانول دو برابر است.

بیشترین مقادیر، سمیت IPA از طریق بلعیدن و یا استفاده موضعی است. این در صورتی است که هیچ گونه بررسی سیستماتیک شناخته شده ای از اثرات استنشاق IPA در انسان گزارش نشده است.(به عنوان مثال آئروسل)

بلعیدن یا مالش IPA، ممکن است موجب بیهوشی، کما و مرگ شود.

دوزهای منفرد کشنده برای انسان حدود ۲۵۰ میلی لیتر است، اگر چه Isopropyl Alcohol در حدود ۱۰۰ میلی لیتر می تواند کشنده باشد.

IPA، موجب آسیب به سیستم عصبی مرکزی و به دنبال آن مرگ می شود.

تقریبا ۷۰-۹۰% از IPA بلعیده شده در بدن به استون اکسید می شود. استون در طی ۱۵ دقیقه پس از تنفس Isopropyl Alcohol ظاهر می شود. هیچ ارتباط ثابتی بین غلظت ایزوپروپیل الکل در خون و ادرار وجود ندارد.

لازم است که بدانیم استفاده از IPA در مصارف صنعتی بی خطر است. با این وجود، غلظت های بالای بخار الکل، موجب بیهوشی می شود. بنابراین، قرار گرفتن در معرض ۴۰۰ ppm  از IPA موجب سوزش خفیف چشم، بینی و گلو می شود.

حداقل آستانه بویایی، برای ایزوپروپیل الکل ۳ تا ۲۰۰ ppm  است، که حداقل غلظت برای شناسایی بو است.

نگهداری ایزوپروپیل الکل و حمل و نقل آن

معمولا، IPA بدون آب با اتومبیل های با مخزن فولادی ساده و کامیون های مخزنی حمل می شود.

ایزوپروپیل الکل حاوی آب : از نگهداری این ماده، در ظروف فولادی اجتناب کنید. زیرا موجب زنگ زدگی آن می شود. به منظور کاهش زنگ زدگی و رفع این مشکلات از مخازن فولادی با پوشش فنولیک استفاده کنید.

از نگهداری ایزوپروپیل الکل در مخازن آلومینیومی نیز اجتناب کنید. زیرا این ماده، ایزوپروپوکسید آلومینیم تولید می کند.

بنابراین، ظروف انتخاب شده باید با مشخصات DOT مطابقت داشته باشند. مخازن، لوله کشی و تجهیزات می توانند از این نوع ساخته شوند.

💡 حتما خوانید : درباره روشهای حمل و نقل ایزوپروپیل الکل بیشتر بدانید.

نگهداری و ذخیره سازی ایزوپروپیل الکل