هیدروژن

هیدروژن

هیدروژن، اغلب توسط رسانه ها و برخی از دانشمندان به عنوان راه خروج از سوخت های فسیلی پیشنهاد می شود. آیا هدفی قابل دستیابی است؟ چقدر با آن فاصله داریم؟ این بررسی یک تحلیل انتقادی از استفاده هیدروژن در چندین فناوری مختلف را انجام می دهد.

هیدروژن اغلب به عنوان سوخت آینده پیشنهاد می شود. اما تبدیل اقتصاد سوخت فسیلی کنونی به اقتصاد هیدروژنی نیازمند حل بسیاری از مسائل پیچیده علمی و تکنولوژیکی است. انجام این طرح، به چندین دهه زمان نیاز دارد.

فهرست مطالب

هیدروژن چیست و استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت

هیدروژن، یک نوع سوخت فسیلی جایگزین نیست، بلکه یک نوع حامل انرژی به شمار می آید. که توسط انرژی تولید می شود. تولید بنزین یا گاز طبیعی هیچ مزیتی نسبت به استفاده از این سوخت ها ندارد.

تولید زغال سنگ با تکنیک‌های گازی‌ سازی (مانند : جذب و جداسازی CO2) می‌تواند یک راه‌حل موقت باشد.

به احتمال زیاد، توسعه اقتصاد هیدروژن متکی به الکترولیز آب در آینده، می تواند با استفاده از مقادیر عظیمی از توان الکتریکی تولید شود.

تولید برق به وسیله سوزاندن سوخت های فسیلی، نمی تواند راه حل منطقی باشد. نیرو برق آبی می تواند سهم بسیار کمی داشته باشد. بنابراین، تولید مقادیر زیادی انرژی الکتریکی به وسیله انرژی هسته ای و انرژی های تجدیدپذیر ضروری خواهد بود.

اقتصاد هیدروژنی مبتنی بر الکتریسیته هسته ای مستلزم ساخت هزاران راکتور شکافت است و در نتیجه تمام مشکلات مربوط به استفاده از انرژی هسته ای (مانند دفع ایمن زباله های رادیواکتیو، تکثیر هسته ای، از کار انداختن نیروگاه ها، کمبود اورانیوم) را بزرگ می کند. در اصل، انرژی باد، فتوولتائیک و انرژی خورشیدی متمرکز پتانسیل تولید مقادیر عظیمی از انرژی الکتریکی را دارند. چنین فناوری‌هایی بسیار توسعه نیافته و پرهزینه هستند (به جز باد) تا بتوانند در مدت زمان کوتاهی وظیفه بزرگی را برعهده بگیرند.

توسعه کامل اقتصاد هیدروژن، نیازمند بهبود در ذخیره سازی، حمل و نقل و توزیع هیدروژن است. هیدروژن و الکتریسیته را می‌توان به راحتی توسط الکترولیز و پیل‌های سوختی به یکدیگر تبدیل کرد. اینکه کدام یک از این دو حامل انرژی، به ویژه در زمینه حیاتی نیرو رسانی وسایل نقلیه جاده‌ای، غالب خواهند بود. راه‌ حل‌هایی که برای معایب عجیب آن‌ها یافت می‌شوند. (وابسته به ذخیره سازی و انتقال برق هستند)

در اینکه، این سوخت ها، نقش اساسی در حذف تدریجی سوخت های فسیلی ایفا می کنند شکی نیست.

کاربردها و موارد استفاده

مهم ترین و اصلی ترین موارد کاربرد هیدروژن در ادامه توضیح داده شده است.

صنعت پتروشیمی

مقادیر زیادی از H2، در سوخت های فسیلی مورد استفاده قرار می گیرند.

هیدرودآلکیلاسیون، هیدروسولفوریزاسیون و هیدروکراکینگ مصرف کنندگان کلیدی H2 هستند.

واکنش جداسازی گوگرد از سوخت های فسیلی مایع را مشاهده کنید :

R2S + 2 H2 → H2S + 2 RH

در سوخت موشک

این ماده، در موتورهای درون سوز سوخته می شود. به عبارت ساده تر، H2 انرژی الکتریکی، در پیل های سوختی را تولید می کند. تاکنون،خودروهای آزمایشی فراوانی، با استفاده از پیل هیدروژنی تولید شدند. استفاده از پیل های سوختی هیدروژنی، در اتومبیل ها، به عنوان مسیری جهت تولید انرژی ارزان و بدون آلودگی مورد توجه قرار گرفته است.

هیدروژناسیون

افزودن H2، به بسترهای مختلف در مقیاس های بزرگ صورت می گیرد.

  • هیدروژنه کردن N2 برای تولید آمونیاک توسط فرآیند Haber-Bosch چند درصد از بودجه انرژی، کل صنعت را مصرف می کند.
  • آمونیاک تولیدی، برای تامین اکثر پروتئین مصرفی انسان استفاده می شود.
  • هیدروژناسیون برای تبدیل چربی، روغن غیر اشباع به چربی و روغن اشباع استفاده می شود.
  • کاربرد عمده آن، تولید مارگارین است.
  • متانول از هیدروژنه کردن دی اکسید کربن تولید می شود. به طور مشابه، منبع هیدروژن در ساخت اسید هیدروکلریک است.
  • H2، به عنوان یک عامل کاهنده، جهت تبدیل سنگ معدن به فلزات استفاده می شود.

به عنوان خنک کننده

H2، به علت ظرفیت گرمایی بالایش نسبت به سایر گازها، به عنوان خنک کننده در نیرو گاه های برق مورد استفاده قرار می گیرد.

هیدروژن به عنوان سوخت

H، می تواند به عنوان سوخت برای موتورهای احتراق داخلی عمل کند. با این حال، بر خلاف FCEV ها، گازهای گلخانه ای تولید می کنند و کارایی کمتری دارند. انرژی موجود در 2.2 پوند (1 کیلوگرم) گاز هیدروژن تقریباً با انرژی 1 گالن (6.2 پوند، 2.8 کیلوگرم) بنزین برابر است.

سوالات متداول

در این قسمت به بررسی سوال های متداول پرداخته می شود.

هیدروژن برای چه مواردی استفاده می شود؟

H را می توان در سلول های سوختی برای تولید الکتریسیته یا نیرو و گرما استفاده کرد. امروزه بیشتر از H در پالایش نفت و تولید کود استفاده می شود، در حالی که حمل و نقل و تاسیسات در بازارهای نوظهور هستند.

هیدروژن گاز است یا مایع؟

H گازی در دما و فشار معمولی است، اما H در دمای منفی 423 درجه فارنهایت (منفی 253 درجه سانتیگراد) به مایع تبدیل می شود.

هیدروژن از چه چیزی ساخته شده است؟

H را می توان از منابع مختلف داخلی مانند گاز طبیعی، انرژی هسته ای، زیست توده و انرژی های تجدیدپذیر مانند خورشید و باد تولید کرد. این ویژگی ها آن را به یک گزینه سوخت جذاب برای کاربردهای حمل و نقل و تولید برق تبدیل می کند.

آیا می توانید آب هیدروژنی بنوشید؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده گاز H را به عنوان یک افزودنی غذایی با وضعیت عمومی به عنوان ایمن (GRAS) به رسمیت شناخته است. این تحقیق تایید می کند که آب هیدروژنی در صورت مصرف در دوزهای توصیه شده ایمن است.

هیدروژن گاز است یا فلز؟

H یک نافلز است و در جدول تناوبی در بالای گروه قرار می گیرد. زیرا مانند فلزات قلیایی دارای پیکربندی الکترون ns1 است.

هیدروژن یک سوخت طبیعی است؟

از آنجایی که H آزادانه در طبیعت وجود ندارد و تنها از منابع دیگر انرژی تولید می شود. به عنوان حامل انرژی شناخته می شود. این یک سوخت پاک است.

چرا از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده نمی شود؟

به دلایل مختلفی از آن به عنوان سوخت خانگی استفاده نمی شود. هیدروژن به راحتی در دسترس نیست و هزینه تولید آن بالاست. بر خلاف سایر گازها، H به راحتی در جو در دسترس نیست. برای تولید آن به فرآیندهایی مانند الکترولیز آب نیاز دارد. این یک فرآیند بسیار پرهزینه و زمان بر است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *