مخلوط زایلن

مخلوط زایلن

مخلوط زایلن (mixed xylene) چیست ؟ زایلن یا دی متیل بنزن، یکی از ترکیبات هیدروکربنی آروماتیک است که از یک حلقه بنزن با دو گروه متیل متصل به آن در موقعیت های مختلف تشکیل شده است. زایلین دارای سه ایزومر از مخلوط های ارتو، پارا و زایلن است، که همگی فرمول مولکولی C8H10 یا به طور مشابه C6H4 (CH3)2 دارند.

زایلن یکی از 30 ترکیب شیمیایی است که به صورت انبوه تولید و در صنایع رنگ، چسب، روان کننده، جوهر، آبکاری، چرم، کاغذ، شوینده، پاک کننده، سوخت های مختلف و ترکیبات زایلن استفاده می شود. این ماده، همراه با بنزن به بنزین اضافه می شود. ایزومرهای زایلن به عنوان عوامل صنعتی و در واکنش های مصنوعی به عنوان واسطه استفاده می شوند. منابع متحرک، انواع سوخت و ایستگاه های عرضه سوخت، آتش سوزی جنگل ها و نشت نفت به اقیانوس ها از جمله عواملی هستند که زایلن را آزاد می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مخلوط زایلین تا انتهای این مطلب همراه نگین تجارت شرق باشید.

فهرست مطالب

زایلن مخلوط

زایلن تجاری یا آزمایشگاهی حاوی 50-40% m-xylene و بیش از 20% o-xylene ،p-xylene و اتیل بنزن است. خواص فیزیکی و شیمیایی ایزومرهای مختلف آن، متفاوت است.

زایلن از متیلاسیون بنزن و تولوئن تولید می شود. گرید تجاری یا آزمایشگاهی آن از 40 تا 65 درصد مخلوط زایلن و بیش از 20 درصد ارتو، پارازایلن و اتیلن بنزن تشکیل شده است.

گرید تجاری مورد استفاده در صنعت همان مخلوط زایلن است.

معنای آن : پیشوند زیلوفون، در یونانی به معنای چوب است.

جهت اطلاع از قیمت زایلن تجاری مقاله “ مشخصات خرید زایلین و قیمت آن ” را مطالعه بفرمایید.

مخلوط زایلن

پیشینه میکس زایلین

زایلن، مایعی بی رنگ، فرار با قابلیت اشتعال و بوی مطبوع است. سالانه میلیون ها تن از آن در جهان تولید می شود.

جالب است که بدانید

این ماده، نخستین بار، در سال 1850، توسط شیمیدان فرانسوی آگوست کاهور از قیر چوب کشف و ثبت شد.

زایلن، یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین محصولات پتروشیمی است که از کربن‌سازی زغال‌سنگ در طی ساخت سوخت کک نیز به دست می‌آید.

موارد استفاده و کاربردهای آن

  1. زایلن، به عنوان حلال در صنایع چاپ، لاستیک، رنگ و چرم استفاده می شود.
  2. به مقدار کم در سوخت هواپیما، بنزین و دود سیگار به کار گرفته می شود.
  3. صنعت پزشکی : جهت پردازش بافت، رنگ آمیزی و پوشش لغزش استفاده می شود.
  4. در اصلاح کانال ریشه به عنوان یک حلال توسط گوتا پرکا مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. زایلن از مشتقات نفت خام است که به عنوان حلال در صنایع زیر به کار گرفته می شود.
  6. *به عنوان ماده اولیه مورد استفاده در تولید اتیل بنزن
  7. *در صنعت چسب برای کاهش ویسکوزیته چسب ها و تولید آنها استفاده می شود.
  8. *این ماده در صنایعی که نیاز به مقاومت در برابر آب و نفوذ محصولاتی مانند صنایع ضد آب و تولید خطوط لوله انتقال دارند، کاربرد فراوانی دارد.
  9. *مانند سایر حلال های صنعتی استون، اتیلن گلیکول، تولوئن و … در صنایع نظافت و شستشوی ابزار و دستگاه های صنعتی استفاده می شود.
  10. *زایلین، برای شستشوی تجهیزات حمل و نقل و ظروف مخزن وسایلی مانند هواپیما و تانکر استفاده می شود.

به عنوان هواپیما و تانکر

  • * در صنعت رنگ به عنوان رقیق کننده و خنک کننده رنگ استفاده می شود.
  • *حلال به طور گسترده در صنایع چرم، پلاستیک و نقاشی استفاده می شود که مانند استون و سایر حلال های شیمیایی نقش مهمی در تمیز کردن ایفا می کند.
  • *ایزومر پارازایلن نیز در تولید اسید ترفتالیک استفاده می شود.
  • *زایلن، به طور گسترده در صنعت برای تولید پوشش های ضد آب و لوله های خطوط انتقال استفاده می شود.

خطرات مخلوط زایلن

تماس چشمی :

مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان داده است که این ماده می تواند باعث تحریک کوتاه مدت چشم شود.

بخارات این ماده، در غلظت های کمتر از 200 ppm، باعث سوزش چشم می شود.

در صورت حضور در مکان های حاوی این ماده، استفاده از عینک ایمنی ضروری است. در بیشتر موارد، محافظت از صورت ضروری است. بلافاصله چشم های آلوده را با آب ولرم به مدت 15 دقیقه بشویید و پلک را باز نگه دارید. در صورت ادامه سوزش به بیمارستان مراجعه نمایید.

  • تماس با پوست : این ماده نباید با پوست یا لباس تماس داشته باشد. هنگام انتقال، این مواد باید از لباس های محافظ و دستکش استفاده شود. لباس های آلوده را از تن در بیاورید و پوست را با آب و صابون بشویید. در صورت آشکار شدن علائم و نشانه های تحریک به پزشک مراجعه کنید. مطالعات نشان داده است که تماس با ایزومرهای زایلین باعث تحریک، قرمزی و سوختگی‌های حساس می‌شود. این اثرات اغلب حدود 1 ساعت پس از قطع شدن قابل برگشت هستند.
  • تنفس یا استنشاق : در مواقعی که محیط مجهز به دستگاه تهویه مناسب نیست. باید منبع آلودگی یا فرد را به هوای آزاد منتقل کنید. در صورت بروز مشکلات تنفسی، دستگاه اکسیژن پزشکی را به فرد متصل کنید. در صورت ایست تنفسی به فرد اکسیژن مصنوعی بدهید. به پزشک مراجعه کنید. استنشاق بخارات آن، بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر دارد که علائم آن سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ است.
  • بلع : از خوراندن خوراکی به فرد بیهوش اجتناب کنید.

در صورت هوشیاری، دهان را با آب تمیز بشویید. باعث استفراغ نشوید. 240 تا 300 میلی لیتر آب به فرد هوشیار بدهید. به پزشک مراجعه کنید. مطالعات حیوانی حاکی از آن است که این ماده دارای سمیت خوراکی خفیفی دارد. خوردن مقادیر زیاد این ماده، عوارض زیر را در پی دارد.

  • سبب ایجاد مشکلاتی مشابه سیستم عصبی مرکزی مانند گیجی، تهوع و استفراغ می شود.

زایلول، از طریق خروجی های سوخت، آتش سوزی های جنگلی و نشت نفت در اقیانوس پخش می شود. و خطرات زیست محیطی متعددی را به همراه دارد.

نکات ایمنی

  • زایلن مایعی بی رنگ، فرار، قابل اشتعال و بی بو است. بخارات این ماده در دمای کمتر از 17 درجه سانتیگراد می تواند مخلوطی انفجاری با هوای اتاق تشکیل دهد. بخارات این ماده نیز می تواند با تخلیه الکتریسیته ساکن مشتعل شود.
  • از دستکش، لباس و کفش مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده کنید.
  • ملزوم به استفاده از چشم شور در محیط های کاری هستید.

نگهداری و ذخیره سازی زایلن مخلوط

این ماده قابلیت اشتعال پذیری بالایی دارد و به شدت سمی است. بنابراین، کاربران حین استفاده از آن، باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنند.

افرادی که با این مواد کار می کنند. باید نحوه کار ایمن و خطرات ناشی از این مواد را آموزش ببینند.
این ماده باید در محیطی خنک و دارای تهویه مناسب به دور از نور مستقیم خورشید، گرما و سایر منابع قابل اشتعال نگهداری شود.

سوالات متداول

زایلن مخلوط برای چه مواردی استفاده می شود؟

زایلن مخلوط به عنوان حلال برای رنگ و آفت کش استفاده می شود. همچنین یک ماده خام برای ارتوکسیلن (انیدرید فتالیک)، متاکسیلن (اسید ایزوفتالیک)، پاراکسیلن (ترفتالیک اسید) و اتیل بنزن (مونومر استایرن) است.

محلول زایلن چیست؟

زایلن یک هیدروکربن آروماتیک است که به طور گسترده در صنعت و فناوری پزشکی به عنوان حلال استفاده می شود. این یک مایع یا گاز بی رنگ و خوشبو است که به طور طبیعی در نفت، زغال سنگ و قیر چوب وجود دارد .

نحوه فروش مخلوط زایلن ؟

شما می توانید از طریق روش های اینترنتی - تلفنی و حضوری آن را تهیه نمایید.

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *