سیستم vrf
در زمان‌های اخیر، سیستم های vrf به عنوان پیشرفته‌ترین نوع سیستم‌های اسپلیت بدون کانال در نظر گرفته می‌شوند. این سیستم ها برای چندین دهه با موفقیت نصب و مورد استفاده قرار گرفته شده است. بیایید بیشتر با این سیستم ها آشنا شویم.

فهرست مطالب

سیستم های VRF (جریان مبرد متغیر) چیست؟

اصطلاح VRF “جریان مبرد متغیر” یک سیستم تهویه مطبوع است که از یک واحد متراکم بیرونی و چندین واحد داخلی تشکیل شده است. این سیستم ها می توانند مقدار مبرد جریان یافته به اواپراتورهای مختلف را کنترل کنند. سیستم های VRF بر روی چندین اواپراتور با ظرفیت ها و پیکربندی های مختلف کار می کنند. علاوه بر این، آنها به یک واحد متراکم متصل می شوند.

سیستم‌های VRF مجهز به آخرین ویژگی‌ها مانند کمپرسورهای سرعت متغیر، فن‌های مبتنی بر اینورتر، و آخرین اما نه کم‌اهمیت گرمایش و سرمایش همزمان از طریق واحدهای داخلی خود هستند. نوع اولیه سیستم VRF از یک واحد کندانسور خارجی استفاده می کند. از آن برای تامین گرمایش یا سرمایش استفاده می شود. علاوه بر این، سیستم های VRF از دو خط مبرد تشکیل شده است که یکی از آنها برای تامین و دیگری برای برگشت است. نوع این مبرد برای عبور از فن کویل های داخلی مختلف است.

می توان سیستم های VRF را به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع بدون کانال در مقیاس بزرگ در نظر گرفت، که دارای قابلیت کار در محدوده های بالاتر است. طراحی این سیستم ها نیز بر اساس کاربرد آنها می باشد. انتخاب سیستم های VRF پیشرفته ترین راه حل تهویه مطبوع را برای شما فراهم می کند.

جالب اینجا است که انواع مختلفی از سیستم های VRF وجود دارد. آیا مشتاق هستید با انواع آن ها آشنا شوید.

به طور کلی، چهار نوع سیستم VRF وجود دارد.

سیستم 2 لوله، سیستم 3 لوله، سیستم خنک کننده آب و سیستم گازی.

انواع سیستم vrf

  • سیستم های پمپ حرارتی (سیستم دو لوله ای)

سیستم های پمپ حرارتی VRF با نام سیستم VRF 2 لوله ای نیز شناخته می شوند. این سیستم، گرمایش و سرمایش را برای تمام واحدهای داخلی از طریق لوله های مبرد فراهم می کند. اما برای ارائه عملکرد گرمایش و سرمایش همزمان کافی نیستند. در اینجا، واحدهای داخلی هنگام کار در حالت خنک کننده، به عنوان اواپراتور عمل می کنند. برعکس، واحدهای داخلی هنگام کار در حالت گرمایش به عنوان کندانسور عمل می کنند.

سیستم 2 لوله ای می تواند گرمایش و سرمایش همزمان را فقط در صورت وجود کنترل کننده انشعاب ارائه دهد. این کنترل کننده انشعاب بین کندانسور و شبکه لوله کشی انشعاب مسی قرار می گیرد که بر روی رساندن مبرد به واحدهای فن کویل داخلی کار می کند. تنها زمانی باید یک کنترلر شعبه را انتخاب کرد که احتمال گسترش آن در آینده وجود داشته باشد.

سیستم 2 لوله ای با تامین مبرد از طریق لوله های مبرد به صورت مایع، خنک کننده مناطقی است که به آن نیاز دارند. در مقابل، مناطقی که نیاز به گرمایش دارند، مبرد از طریق لوله های مبرد به صورت گازی تامین می شود.

علاوه بر این، گرمای استخراج شده از مناطق سرد شده، از طریق اتصالات رفلنت به سمت مناطق گرم شده منحرف می شود. در اینجا، کندانسور برای ایجاد اختلاف خروجی کار می کند، که برای حفظ تعادل گرمایش و سرمایش کاملا ضروری است.

  • سیستم های بازیابی حرارت (سیستم 3 لوله)

سیستم بازیابی حرارت VRF وظیفه ارائه عملکرد همزمان گرمایش و سرمایش را دارد. گرمای اضافی که می تواند در سیستم های پمپ حرارتی سنتی تلف شود در این سیستم ها استفاده می شود. سیستم 3 لوله VRF روی سه خط که به واحد کندانسور متصل است کار می کند.

این سه خط عبارتند از : سرمایش، گرمایش و خط برگشت. در اینجا، هر یک از واحدهای داخلی با استفاده از 3 لوله با استفاده از یک جعبه برقی که با مجموعه ای از شیرها غنی شده است، واگرا می شود.

سیستم VRF 3 لوله بر اساس اصول زیر کار می کند:

سیستم های بازیابی حرارت VRF کنترل کننده های انشعاب را برای تحویل مبرد مایع یا گاز از طریق لوله کشی مبرد VRF حذف می کنند. زیرا این عملکرد در حال حاضر در واحد کندانسور در فضای باز وجود دارد.

در اینجا، سه خط به هر یک از فن کویل‌های داخلی متصل می‌شوند. هر یک از واحدها دارای یک انتخابگر انشعاب هستند که بر اساس حالت‌های عملیاتی خاص – گرمایش یا سرمایش – روی منحرف کردن منبع تغذیه کار می‌کند.

مهم نیست که حالت عملکرد چیست، بازگشت برای هر فن کویل یکسان است.

  • سیستم های خنک کننده آب

سیستم های خنک کننده هوا، یکی از متداول ترین سیستم های VRF  هستند. این سیستم ها از واحدهای متراکم بسته بندی شده در فضای باز از طریق لوله های انشعاب مسی استفاده می کنند که به چندین واحد داخلی متصل است.

سیستم های خنک کننده آب به عنوان یک واحد خنک کننده با هوا کار می کنند. این سیستم‌ها از مبدل حرارتی استفاده می‌کنند که در نتیجه به جای انتخاب مبدل حرارتی داخلی با هوا خنک، انرژی را به حلقه آب منتقل می‌کند.

این سیستم ها به یک برج خنک کننده یا یک خنک کننده خشک متصل می شوند که گرما یا انرژی را به جو منتقل می کند. به دلیل، چنین عملیاتی، سیستم‌های خنک‌کننده آب را می‌توان به صورت داخلی در مناطق کوچک‌تر بدون هیچ گونه استرسی در مورد بالابرهای عمودی مستقر کرد. آنها، با توجه به نیازهای محیطی ایده آل هستند. ( انواع مبردها و کاربردهای آن )

مزیت های سیستم vrf

VRF ها معمولاً با یک اینورتر تهویه مطبوع نصب می شوند، که یک اینورتر DC را به کمپرسور اضافه می کند تا از سرعت متغیر موتور و جریان متغیر پشتیبانی کنند. نه اینکه صرفاً عملیات روشن/خاموش را انجام دهد.

واحدهای VRF با کارکرد در سرعت‌های مختلف فقط با سرعت مورد نیاز کار می‌کنند که امکان صرفه‌جویی قابل توجهی در انرژی را فراهم می کنند.

فناوری VRF بازیابی حرارت به واحدهای داخلی جداگانه اجازه می دهد تا در صورت نیاز گرم یا خنک شوند، در حالی که بار کمپرسور از بازیابی حرارت داخلی سود می برد.

امکان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا 55 درصد در تجهیزات واحد مشابه پیش‌بینی می‌شود. این امر، موجب به کنترل بیشتر دمای داخلی ساختمان توسط ساکنان ساختمان می شود.

مزیت های سیستم vrf

کاربرد و موارد استفاده

سیستم‌های VRF خنک‌کننده و گرمایش، برای محیط های زیر مناسب هستند.

  • برای محیط‌های داخلی که دائماً هوای آن ها تغییر می‌کند.
  • برای محیط هایی که به فناوری کنترل آب و هوا نیاز دارند.

به راحتی سازگار شده و سطح مطلوبی از راحتی را حفظ می‌کند.

سخن آخر

سیستم vrf، به طور گسترده در فصل سرما و گرما استفاده می شود. چهار نوع متداول آن عبارتند از سیستم 2 لوله، سیستم 3 لوله، سیستم خنک کننده آب و سیستم گازی است.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *