نحوه تشخیص ضد یخ روغنی و اسیدی
نحوه تشخیص ضد یخ روغنی و اسیدی ؟ 
ضدیخ نقش مهم و کاربردی را در موتورهای خودرو برعهده دارد. فقدان آن می تواند بر ماشین مشکل ساز شود. این ترکیب، از یخ زدن خودرو در فصل سرما و زمستان جلوگیری می کند. در هوای گرم یا تابستان هم، مانع بخار شدن آب یا رسیدن آن به نقطه جوش، می شود. این ماده رنگی به دو صورت اسیدی و روغنی در بازار موجود است. اما سوالی که پیش می آید این است که از کجا بفهمیم ضد یخ روغنی است یا اسیدی ؟ است. کدام نوع بهتر است و … در این مطلب صرفا به مطالعه این موضوع پرداخته شده است. 
ضد یخ‌های موجود در بازار بر پایه‌های روغنی و اسیدی ساخته می‌شود. اما هنگام انتخاب ضد یخ، از کجا بفهمیم ضد یخ روغنی است یا اسیدی ؟ اصلا کدام یک از این دو نوع برای خودرو بهتر هستند ؟ در این مقاله قصد داریم در این خصوص صحبت کنیم.

نحوه عملکرد ضد یخ

این ترکیب، مانع انجماد و تبخیر آب موجود در رادیاتور می شود. این عمل کارکرد بهینه موتور را در پی دارد.
  • از زنگ زدگی خودرو جلوگیری می کند.
  • از رسوب گیری جلوگیری می کند.

دقت داشته باشید نمی توانید آب را جایگزین آن کنید. زیرا استفاده از آب بعد از گذشت مدت زمانی موجی ساییدگی و فرشایش خودرو می شود.

نحوه تشخیص ضد یخ روغنی و اسیدی

دقت داشته باشید که ضد یخی که در ابتدا ماهیت روغنی دارد. با گذشت زمان، ماهیت خود را از دست می دهد و اسیدی می شود. زمانی که ضدیخ روغنی به اسیدی تبدیل شود، می تواند بر روی قطعات تاثیر بگذارد و آن ها را فرسوده کند. تمامی این موارد موجب، کاهش مقاومت ضدیخ می شود. علاوه بر آن، نمی تواند به درستی وظیفه خود را در برابر سرما و گرما انجام دهد.

از آن جا که، با گذشت زمان رنگ ضدیخ تغییر می کند، بنابراین تشخیص ماهیت ضدیخ کاری دشوار است. شما می توانید جهت تشخیص آن از تعمیرکاران خودرو کمک بگیرید. تعمیر کاران اتومبیل با ترجمه کاری خود می توانند، در انتخاب نوع ضد یخ و نحوه تشخیص آن به شما کمک کنند.

زمان تعویض ضد یخ

هر 100 هزار مایل، یکبار ضد یخ اتومبیل خود را تعویض نمایید. البته دقت کنید، که بعد از این زمان نیز، ماشین کار می کند. اما، بنا به دلایل ذکر شده، به قطعات خودرو آسیب می رساند، که خود هزینه های بالایی را در پی دارد.

انواع ضد یخ

  • ضدیخ بر پایه الکل
  • ضدیخ بر پایه روغن ( این نوع ضد یخ بیشتر در ایران استفاده می شود.)

برخی افراد ترجیح می دهد که از ضد یخ های بر پایه الکل استفاده کنند. زیرا این دسته از ضدیخ عمر طولانی نزدیک به 3 سال دارند. این طول عمر مفید، برای ضد یخ روغنی نصف این مدت زمان است.

استفاده همزمان ضد یخ روغنی و اسیدی

از ترکیب دو ضد یخ با یکدیگر اجتناب کنید. واکنش شیمیایی در اثر ترکیب این ماده، با یکدیگر صورت می گیرد. که باعث کند شدن ضدیخ و در نهایت سد کردن مسیر عبور مایعات را در پی دارد. البته بعد از یک مدت اتومبیل، آسیب می بیند.

استفاده الکل به جای ضدیخ

شما می توانید در فصل زمستان، در صورت عدم دسترسی به ضد یخ، از الکل به طور موقت استفاده کنید. دقت داشته باشید، که الکل در فصل گرما، نمی تواند مانع جوشیدن آب شود. البته ، استفاده از آن، موجب تشکیل رسوب در رادیاتور می شود.

ضدیخ قرمز یا سبز ! کدام را انتخاب می کنید ؟

مواد تشکیل دهنده هر دو ضد یخ متفاوت است. (سبز : ترکیبات آلی – قرمز : ترکیبات اسیدی)

ضد یخ قرمز بر پایه الکل ساخته شده است. و موجب رسوب در رادیاتور نمی شود.

با توجه به موارد ذکر شده، ضد یخ قرمز مناسب است.

ضد یخ روغنی یا اسیدی ؟ کدام را انتخاب می کنید ؟

ضد یخ‌های روغنی نسبت به ضد یخ‌های اسیدی، آسیب کمتری را به موتور وارد می کنند. زیرا، ضد یخ های اسیدی بعد از گذشت زمان، باعث خوردگی قطعات موتور می شوند. سایر مزیت های ضد یخ های روغنی عبارتند از :

  • هزینه کم
  • افزایش کارآیی موتور

3.5/5 - (16 امتیاز)

17 دیدگاه دربارهٔ «نحوه تشخیص ضد یخ روغنی و اسیدی را می دانید ؟»

  1. به نظر من و ثابت میکنم کلیه ضد یخ ها روغنی هستند و اصولا ضد یخ مطلقا اسیدی نداریم و به ادیتو متشکل شده آنها بستگی داره و خوردگی بیشر یا کمتر ایجاد میکنه و در نهایت مطلب بالا کمی گمراه کننده است چون ضدیخ ها دو منظوره به صرفه نیستند

    1. با سلام
      در برخی از ضد یخ ها روغن وجود دارد. این به معنای آن است که در یک یا چند واشر موتور روغن های مخصوص قطعات باید در آنها ریخته شوند. موتور شما به گونه ای طراحی شده است که یک سیستم وجود دارد که ضد یخ های روغنی، موتور را کنترل میکنند تا وسیله نقلیه خود را به وسیله ی آن خنک کرده تا از گرمای بیش از حد خودرو جلوگیری کند.

      اگر موتور شما بیش از حد گرم شود باعث خرابی واشر واشر یا سیلندر نیز می شود، ضد یخ های روغنی نیز می توانند این روند را کنترل کند.
      مزیت های وجود آب و روغن در رادیاتور در زیر نوشته شده است.
      وجود روغن از بروز و ایجاد فرسودگی و فرسایش بیش از حد معمول بین قطعات خودرو پیشگیری خواهد نمود و در حقیقت نقش روان کاری را در موتور خودرو بازی خواهد کرد.
      وجود آب در رادیاتور موتور خودرو، دما و گرمای بالای ناشی از احتراق را در موتور خودرو کاهش خواهد داد.

      1. من ضد یخ روغنی در کامیون ریختم ولی باید در ۴۰ لیتر آب حداقل ۲۰لیتر می‌ریختم چون کم بود ودوم اینکه ضدیخ سال قبل مارک دیگری بود وده لیتر در چهل لیتر آب ریخته بودم درست ۱۸ ماه بعد از تعویض بوش و پیستون دوباره همه بوشها سوراخ شد در کامیون ولوو آب در پشت بوش هست و در صورت کمی ضد یخ یا اسیدی بودن بهترین جنس آهن رو سوراخ می‌کنه و حدود هشتاد میلیون هزینه فقط تعویض بوش و پیستون هست تشکر بهمن ۱۴۰۲

  2. والله اخرش هیچ چیز قطعی بیان نشده
    از چه برندی استفاده کنیم ‘ همه چیز گفتید بغیر اصل کاری’

    1. سلام ، در این مطلب صرفا نحوه تشخیص ضدیخ روغنی و اسیدی بیان شده است. برای یافتن بهترین نوع برند لطفا با شماره 09126542314 در تماس باشید.
      ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      به گوش شما نرسیده تا حالا، چون بر این پایه ساخته می شوند. اما در بازار با عنون کلی ضدیخ بفروش می رسد.

  3. مهران مدبر

    ماشین های مدل پایین ضد یخ روغنی بهتره،ماشین های نو و مدل بالا همان اسیدی که بر پایه الکل میباشد بهتر است استفاده کنند.

  4. سلام و عرض ادب یکی از دوستان ضد یخ اترود خرید کرده مخواستم لطفا راهنمایی کنید ایا مناسب هست موتور خدرو تیوفایو هست

  5. من ضد یخ روغنی در کامیون ریختم ولی باید در ۴۰ لیتر آب حداقل ۲۰لیتر می‌ریختم چون کم بود ودوم اینکه ضدیخ سال قبل مارک دیگری بود وده لیتر در چهل لیتر آب ریخته بودم درست ۱۸ ماه بعد از تعویض بوش و پیستون دوباره همه بوشها سوراخ شد در کامیون ولوو آب در پشت بوش هست و در صورت کمی ضد یخ یا اسیدی بودن بهترین جنس آهن رو سوراخ می‌کنه و حدود هشتاد میلیون هزینه فقط تعویض بوش و پیستون هست تشکر بهمن ۱۴۰۲

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *