هیدروژن پراکسید و سفید کردن دندان ها

هیدروژن پراکسید و سفید کردن دندان ها

پراکسید هیدروژن دندان ها را سفید می کند ؟ | هیدروژن پراکسید و سفید کردن دندان ها

سفید کردن دندان در سال های اخیر با ورود محصولات بیشتری به بازار محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. اما بسیاری از این محصولات می‌توانند بسیار گران باشند. این در صورتی است که اکثر افراد به دنبال محصولات ارزان قیمت هستند.

مقرون به صرفه ترین راه برای سفید کردن دندان ها در خانه و مراکز تحقیقاتی، استفاده از ماده هیدروژن پراکسید است. جهت کسب اطلاعات بیشتر همراه من، نگین تجارت شرق بمانید.

💡 فهرست مطالب

علم در مورد هیدروژن پراکسید و سفید کردن دندان ها چه می گوید؟

این چیزی است که باید بدانید : اکثر بطری های پراکسید هیدروژن که می توانید در داروخانه یا خواربار فروشی بخرید تا حدود 3 درصد رقیق شده اند. مقدار پراکسید هیدروژن در درمان های سفید کننده تجاری متفاوت است و در برخی محصولات می تواند تا 10 درصد باشد.

اما مطالعات نشان می‌دهند که رقیق‌سازی در استفاده از پراکسید هیدروژن برای سفید کردن دندان‌ها چیز خوبی است. غلظت بالای آن، می تواند به مینای دندان یا پوشش خارجی دندان شما آسیب برساند.

در مطالعه‌ای در سال 2007، دانشمندان از محلول‌های آب اکسیژنه رقیق شده 10، 20 و 30 درصدی روی دندان‌های انسان که برای مدت‌های مختلف کشیده شده بودند، استفاده کردند.

آنها دریافتند که محلول‌های با غلظت بالاتر باعث آسیب بیشتر به دندان‌ها می‌شوند، همانطور که دندان‌ها را برای مدت طولانی‌تری در تماس با پراکسید هیدروژن نگه می‌دارند.

این نشان می‌دهد که درمان‌های پراکسید هیدروژن با غلظت پایین، که برای دوره‌های کوتاه‌تر استفاده می‌شوند، کمترین آسیب را به دندان ها می رساند.

بر اساس مطالعه‌ای در سال 2004، دانشمندان دریافتند که محلول 5 درصد پراکسید هیدروژن به اندازه محلول 25 درصد در سفید کردن دندان‌ها مؤثر است. اما برای رسیدن به همان سطح سفیدی، باید دندان ها را با محلول 5 درصد 12 بار سفید کرد تا سطح سفیدی یک بار با محلول 25 درصدی را بدست آورد.

این بدان معناست که اگر از درمان‌های کوتاه و با غلظت کم استفاده می‌کنید، باید درمان‌های بیشتری را برای دستیابی به سفیدی دلخواه خود انجام دهید.

چگونه از پراکسید هیدروژن به عنوان سفید کننده دندان استفاده می کنید؟

این عمل با استفاده از دو روش زیر صورت می گیرد.

  • محلول را در دهان خود قرقره کنید.
  • ماده ای خمیری که از مخلوط آب اکسیژنه با جوش شیرین را تهیه و سپس روی دندان های خود قرار دهید.

پراکسید هیدروژن به عنوان سفید کننده دندان

استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان شستشو دهنده دندان

مقادیر مساوی پراکسید هیدروژن را با آب مخلوط کنید، مانند 1/2 فنجان تا 1/2 فنجان.
این مخلوط را حدود 30 ثانیه تا 1 دقیقه در دهان خود قرقره کنید. دقت داشته باشید که در صورت سوزش، محلول را از دهان خارج کنید. و از خوردن محلول اجتناب نمایید.

استفاده از پراکسید هیدروژن در خمیر

این محلول از ترکیب چند قاشق چای خوری جوش شیرین و آب اکسیژنه به دست می آید. خمیر تشکیل شده را با استفاده از مسواک به دندان های خود بزنید. این عمل را 2 دقیقه ادامه دهید. سپس دهان خود را با آب فراوان شست و شو دهید.

آیا عوارض جانبی دارد؟

چندین مطالعه حاکی از آن است که استفاده از پراکسید هیدروژن، چه در یک محصول تجاری و چه در خانه، می تواند به دندان های شما آسیب برساند. خطر آسیب زمانی افزایش می یابد که :

  • استفاده از محلول بسیار غلیظ مانند غلظت بالای 3 درصد
  • پراکسید هیدروژن را برای مدت طولانی در تماس با دندان باشد. (بیشتر از 1 دقیقه در صورت چرخاندن یا 2 دقیقه در صورت مسواک زدن به عنوان خمیر)
  • استفاده بیش از یک بار یا دو بار در روز
  • شاید، حساسیت دندان ها، شایع ترین عارضه جانبی استفاده از پراکسید هیدروژن باشد. ممکن است پس از درمان پراکسید، مصرف غذاها یا مایعات سرد یا گرم ناخوشایند باشد. تا زمانی که درد دارید از انجام این کار خودداری کنید.
  • این به این دلیل اتفاق می افتد که پراکسید در صورت استفاده بیش از حد یا در غلظت های بسیار بالا می تواند آسیب قابل توجهی به مینای محافظ دندان وارد کند.
  • عوارض جانبی جدی تر سفید کردن با پراکسید هیدروژن شامل التهاب ریشه دندان در لثه است. این مشکل می تواند منجر به مسائل ثانویه مانند عفونت شود که درمان آن هزینه بر است.

نکته :

قبل از استفاده از هر گونه پراکسید هیدروژن برای دندان ها با پزشک مشورت نمایید.

آیا استفاده از پراکسید هیدروژن به عنوان سفید کننده دندان ضروری است ؟

پراکسید هیدروژن یک محصول خانگی ارزان قیمت است که احتمالاً در حال حاضر در دسترس شما است.

هنگامی که با دقت استفاده می شود، می تواند راهی موثر برای سفید کردن دندان های شما باشد. اما اگر به طور نادرست استفاده شود. در غلظت های خیلی زیاد یا اگر زیاد استفاده شود، می تواند به طور جدی به دندان ها آسیب برساند.

اگر می خواهید دندان های خود را با پراکسید هیدروژن سفید کنید، این کار را با احتیاط انجام دهید. اگر نگرانی دارید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید، او می تواند به شما توصیه کند که بهترین راه سفید کردن برای سلامت دندان شما چیست.

از خوردن و آشامیدن، غذا ها و نوشیدنی هایی که می تواند سفیدی دندان های شما را به خطر بندازد، احتناب نمایید. این دسته از مواد غذایی و آشامیدنی ها عبارتند از :

  • نوشیدنی های انرژی زا
  • قهوه
  • چای و شراب قرمز
  • نوشیدنی های گازدار، که ممکن است دندان های شما را مستعد لک شدن کند
  • آب نبات
  • انواع توت ها، از جمله توت سیاه
  • بلوبری
  • توت فرنگی و تمشک
  • سس های مبتنی بر گوجه فرنگی
  • میوه های خانواده مرکبات

اگر این غذاها و نوشیدنی ها را مصرف می کنید، شستشو یا مسواک زدن بعد از آن می تواند از ایجاد لکه جلوگیری کند.

جوش شیرین به عنوان سفید کننده دندان

منبع : healthline

3/5 - (11 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *