تحقیق در مورد اتیلن گلیکول

تحقیق در مورد اتیلن گلیکول

اتیلن گلیکول با اسامی مانند اتیل گلایکول و مونو اتیلن گلیکول شهرت دارد. این ماده، یک ترکیب شیمیایی ارگانیک بی رنگ، بی بو، شیرین با ۲ فرمول شیمیایی C2H6O2 و CH2OH)2) است. اساسا، در تولید الیاف پلی استر و ضد یخ مورد استفاده قرار می گیرد. البته دقت داشته باشید که اتیل گلایکول بسیار سمی است. و می تواند باعث مسمومیت حیوانات خانگی شود. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب ” تحقیق در مورد اتیلن گلیکول ” تا انتهای مطلب همراه ما، نگین تجارت شرق باشید.

فروش اتیلن گلیکول

نگین تجارت شرق، یکی از بزرگترین واردکنندگان و توزیع کنندگان مواد شیمیایی صنعتی در ایران است. ما مواد شیمیایی را به صورت عمده و تکی فروشی ارائه می دهیم. شما می توانید برای خرید اتیلن گلیکول با کیفیت و مناسب با کارشناسان فروش ما، در ارتباط باشید.

اتیلن گلیکول چیست ؟ 

مونو اتیلن گلیکول با ساختار  HOCH2CH2OH، به صورت مایعی غلیظ با بو و طعم شیرین دیده می شود. فشار بخار کمی در دمای اتاق دارد.

خواص فیزیکی – شیمیایی 
نام آیوپاکEthane-12-diol
فرمول مولکولیC2H6O۲
جرم مولی۶۲٫۰۷ g mol−1
چگالی1.1132 g/cm³
نقطه جوش۱۹۷٫۳ درجه سلسیوس
نقطه ذوب−۱۲٫۹ درجه سلسیوس
نقطه اشتعال108.2±13.0 °C
فشار بخار0.0±0.9 mmHg at 25°C

مونو اتیلن گلیکول

گلیکول (MEG) یا همان مونو اتیلن گلایکول، ساده ترین نوع از گلیکول ها به حساب می آید. این ماده با اسامی ۱ و ۲- اتان دی اُل، اتیلن الکل، ۱ و ۲- دی هیدروکسی اتان و اسید هیدروکربنوس دیده می شود. این ماده، جهت تولید ضدیخ و رزین های پلی استر استفاده می شود. دی اتیلن گلیکول، تری اتیلن گلیکول و بوتیل گلیکول، سه ترکیب مشابه اتیلن گلیکول است.

نحوه تولید 

اتیلن گلیکول از اتیل تهیه می شود. واکنش زیر را مشاهده کنید.

C2H4O + H2O → HO−CH2CH2−OH

لازم است که بدانید بالاترین میزان تولید اتیلن گلیکول در pH اسیدی یا خنثی با بیش از حد زیاد آب انجام می شود.

کاربرد اتیلن گلیکول

  • به عنوان مایع خنک کننده
  • در فرمولاسیون ضدیخ
  • پلیمرها
  • مهار هیدرات ها
  • به عنوان یک ماده خام در تهیه پلی استر مانند پلی اتیلن ترفتالات (PET) (40%) کاربرد دارد.
  • در صنعت لاستیک سازی
  • اتیلن گلیکول در صنعت گاز طبیعی برای حذف بخار آب از گاز طبیعی قبل از پردازش بیشتر، تقریباً به روش تری اتیلن گلیکول (TEG) استفاده می شود.

استفاده از اتیلن گلیکول در مهار هیدرات 

اتیلن گلیکول به دلیل نقطه جوش بالا و میل ترکیبی به آب، یک خشک کننده مفید است. این ترکیب، به طور گسترده ای برای جلوگیری از تشکیل کلترات گاز طبیعی (هیدرات ها) در خطوط لوله چند فازی طولانی استفاده می شود. گاز طبیعی را از میادین گازی دورافتاده به تاسیسات پردازش گاز منتقل می کنند. اتیلن گلیکول را می توان از گاز طبیعی بازیابی کرد. پس از تصفیه که آب و نمک های معدنی را حذف می کنند. در نهایت به عنوان یک بازدارنده استفاده می شود.

گاز طبیعی توسط اتیلن گلیکول کم آب می شود. در این کاربرد، اتیلن گلیکول از بالای یک برج به پایین جریان می یابد و با مخلوطی از بخار آب و گازهای هیدروکربنی در حال افزایش برخورد می کند. گاز خشک از بالای برج خارج می شود. گلیکول و آب جدا می شوند و گلیکول بازیافت می شود. به جای حذف آب، از اتیلن گلیکول نیز می توان برای کاهش دمایی که در آن هیدرات ها تشکیل می شوند، استفاده کرد. خلوص گلیکول مورد استفاده برای سرکوب هیدرات (مونواتیلن گلیکول) معمولاً حدود 80٪ است در حالی که خلوص گلیکول مورد استفاده برای آبگیری (تری اتیلن گلیکول) معمولاً 95 تا بیش از 99٪ است. علاوه بر این، نرخ تزریق برای سرکوب هیدرات بسیار کمتر از نرخ گردش خون در یک برج آبگیری گلیکول است.

کاربرد اتیلن گلایکول در پلیمرها 

اتیلن گلیکول یکی از پیش سازهای پلی اتیلن ترفتالات است که سالانه در مقیاس چند میلیون تنی تولید می شود.
به عنوان پیش ماده، در صنعت پلاستیک، برای الیاف و رزین های پلی استر استفاده می شود. پلی اتیلن ترفتالات که برای ساخت بطری های پلاستیکی نوشابه استفاده می شود از اتیلن گلیکول تهیه می شود.

ضد یخ 

اتیلن گلیکول خالص در حدود -12 درجه سانتیگراد (10.4 درجه فارنهایت) منجمد می شود. اما، در صورت مخلوط شدن با آب، در دمای پایین تری یخ می زند. توجه به این نکته ضروری است که اگرچه آب خالص و مقطر ظرفیت گرمایی ویژه بیشتری نسبت به هر مخلوط ضدیخ و آب دارد، ضد یخ های تجاری معمولاً حاوی یک افزودنی ضد خوردگی هستند تا از خوردگی آب خالص در مسیرهای خنک کننده در بلوک موتور، سرسیلندر جلوگیری کند.

بسته به اینکه اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول باشد، نسبت اختلاط تفاوت دارد. برای اتیلن گلیکول، نسبت اختلاط معمولاً 30/70 و 35/65 است، در حالی که نسبت اختلاط پروپیلن گلیکول معمولاً 35/65 و 40/60 است. مهم است که مخلوط در کمترین دمای عملیاتی ضد یخ باشد.

به دلیل دمای پایین انجماد، اتیلن گلیکول به عنوان مایع یخ زدایی برای شیشه جلو و هواپیما، به عنوان ضد یخ در موتورهای خودرو، و به عنوان جزئی از مخلوط های شیشه ای (ضد تبلور) برای حفظ در دمای پایین بافت ها و اندام های بیولوژیکی استفاده می شود.

استفاده از اتیلن گلیکول نه تنها نقطه انجماد مخلوط های آبی را کاهش می دهد، بلکه نقطه جوش آنها را نیز افزایش می دهد. این باعث می شود که محدوده دمای عملیاتی برای سیالات انتقال حرارت در هر دو انتهای مقیاس دما گسترش یابد. افزایش دمای جوش به این دلیل است که اتیلن گلیکول خالص دارای نقطه جوش بسیار بالاتر و فشار بخار کمتر از آب خالص است.

اطلاعات زیست محیطی

ماده شیمیایی اتیلن گلیکول به مدت 10 روز در هوا و به مدت چند هفته در خاک تجزیه می شود. دوزهای پایین آن، سمیت کمی دارد. اما دوزهای بالای آن، می تواند کشنده باشد. و به عنوان یک تراتوژن عمل کند.

ایمنی اتیلن گلایکول

تماس چشمی : عوارضی مانند التهاب، تحریک و ورم پلک ها مشاهده می شود. اما این آسیب ها ماندگار نیستند. استفاده از عینک، هنگام کار با آن ضروری است.

تماس پوستی : این ماده از طریق پوست جذب می شود. تحریک پوست، یکی از این عوارض است. در حین کار با آن، استفاده از دستکش، لباس و کفش ضروری است.

تنفس : عوارضی مانند تحریک مجاری تنفسی، بینی و گلو را در پی دارد. جهت جلوگیری از این عوارض، می توانید از سیستم های محافظ دستگاه تنفسی مخصوص استفاده کنید.

بلعیدن : می تواند باعث گیجی، تغییرات متابولیکی و تغییرات بر روی سیستم عصبی مرکزی شود. از استفراغ اجتناب کنید. در صورتی که فرد هوشیار باشد با او آب معدنی رقیق بدهید. در صورت غیر هوشیاری، به فرد چیزی ندهید.

قیمت اتیلن گلیکول در بازار

جهت استعلام قیمت دقیق انواع مواد شیمیایی صنعتی با کارشناسان فروش ما، در ارتباط باشید. در صورت می توانید پیغام بزارید.

ردیفنوع محصولقیمت
۱قیمت اتیلن گلیکولتماس بگیرید

سخن پایانی

تحقیق در مورد اتیلن گلیکول، می تواند برای تمامی افراد به خصوص دانشجویان مفید باشد.

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *