رزین چیست و آن را از کجا تهیه کنم

رزین چیست 

در شیمی پلیمر و علم مواد، رزین یک ماده جامد یا بسیار چسبناک با منشا گیاهی یا مصنوعی است که به طور معمول به پلیمرها تبدیل می شود. رزین چیست و آن را از کجا بخرم ؟ سوال اکثر افراد این است که رزین را از کجا تهیه کنم ؟ جهت اطلاع از نحوه خرید و فروش و واردات آن با ما، نگین تجارت شرق در ارتباط باشید. جهت توضیحات بیشتر در مورد  ” رزین چیست “، تا انتهای مطلب همراه ما، بمانید.


رزین را از کجا تهیه کنم ؟

نگین تجارت شرق، یکی از بزرگترین وارد کننده ها و فروشندگان رزین و مواد شیمیایی صنعتی در ایران است. این ماده، انواع گوناگون، اپوکسی، استر، آلکیدی، اتیل سیلیکات، سیلیکونی و… تولید و روانه بازار می شود. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت خرید و فروش مایع رزین اپوکسی با ما، نگین تجارت شرق در ارتباط باشید.

رزین چیست ؟

resin، واژه ای است که به طور معمول جهت توصیف ترکیبی که در ابتدا مایع است. سپس به حالت جامد و سفت تبدیل می شود، استفاده می شود. از این رو، می توان صمغ درخت را جز این دسته از ترکیبات طبقه بندی کرد.

رزین ها معمولا مواد چسبناکی هستند که از طریق فرآیند پخت (با کمک اشعه UV و یا با کمک هاردنر) به پلیمر های سفت و سخت تبدیل می شوند. این فرآیند به صورت طبیعی صورت می گیرد. اما، امروزه، به علت افزایش تقاضا و جمعیت، اغلب به صورت مصنوعی تولید می شود. این دو نوع مواد، تولیدی ممکن است مشابه یکدیگر باشند. اما، بسیاری از آن ها خواص متفاوتی هم دارند.

نحوه تولید 

رزین (resins)، می تواند طبیعی، مصنوعی یا گیاهی باشد. این بدان معنی است که از ترکیبی مواد ساخته می شود.

طبیعی : نوع طبیعی آن، از درختان تهیه می شود، که کاربرد زیادی در تولید لاک الکل، مواد لعاب دهنده مواد غذایی و … دارد.

سنتزی یا مصنوعی : نوع مصنوعی این ترکیبات غیر آلی و چسبناک بوده و می توانند به طور همیشگی و دائمی سخت شوند. این ماده، کاربرد فراوانی در زیورآلات، جواهرات، صنایع دستی و دیگر صنایع دارد. به دو دسته ترموپلاستیک و ترموستینگ طبقه بندی می شود. برخی از انواع مصنوعی آن به شرح زیر است.

resin اپوکسی – سیلیکون – – پلی اورتاناکریلیک – پلی استر

نحوه خشک شدن: رزین ها، به دو دسته قابل تبدیل و غیر قابل تبدیل تقسیم می شوند.

رزین طبیعی 

بیشتر رزین های طبیعی از درختان به ویژه کاج و صنوبر تراوش می کنند. تشکیل رزین در نتیجه آسیب به پوست در اثر باد، آتش، رعد و برق یا دلایل دیگر رخ می دهد. ترشح مایع معمولاً برخی از اجزای فرارتر خود را در اثر تبخیر از دست می دهد و یک بقایای نرم در ابتدا به راحتی حل می شود. اما با افزایش سن نامحلول می شود. چینی ها، ژاپنی ها، مصری ها و دیگران باستان از رزین ها در تهیه لاک و لاک استفاده می کردند.

رزین های طبیعی را می توان به دو دسته محلول در روح (spirit-soluble) و محلول در روغن طبقه بندی کرد. در میان اولی ها، بلسان ها هستند که مدت ها به عنوان یک عامل شفابخش محبوب بودند. سقزهای مورد استفاده به عنوان حلال؛ و ماستیک ها، خون اژدها، دامار، ساندراک و لاک ها همه به عنوان اجزای لاک استفاده می شود. رزین های محلول در روغن شامل رزین است که همراه با سقز از کاج برگ بلند به دست می آید و برای مدت طولانی برای کاربردهای مختلف از جمله صابون سازی استفاده می شود. کوپال های مورد استفاده در لاک ها؛ کهربا، سخت ترین رزین طبیعی، ساخته شده در جواهرات. لاک شرقی، مشتق شده از درخت بومی چین؛ و روغن بادام هندی که از آجیل بادام هندی به دست می آید.

در صنعت مدرن، رزین‌های طبیعی تقریباً به طور کامل با رزین‌های مصنوعی جایگزین شده‌اند که به دو دسته تقسیم می‌شوند، رزین‌های ترموپلاستیک که پس از عملیات حرارتی پلاستیکی باقی می‌مانند و رزین‌های ترموست که در اثر حرارت نامحلول و غیرقابل ذوب می‌شوند.

رزین مصنوعی 

  • سیلیکون : در ساخت لاستیک های سیلیکونی انعطاف پذیر استفاده می شود.  RESMOK P60X، سیلیکون موجود در بازار است.
  • پلی اورتان : تجهیزات کوچک با آن ساخته می شود.
  • پلی استر : جهت ساخت اشیا پلاستیکی مصرف می شود. ROSIN 146 ،KA-100L ،KE-100F ،KS-2100 ،K-803L و 138 A، انواع پلی استرهای موجود در بازار هستند.
  • رزین اپوکسی : در کفپوش ها، صنعت جواهرسازی و زیور آلات کوچک کاربرد دارد.
  • اکریلیک : در تهیه پلکسی گلاس استفاده می شود.

انواع رزین و موارد استفاده از آن ها

در متن فوق با رزین چیست ، آشنا شدید. لازم است که بدانید، بیشتر رزین های گیاهی از ترپن ها تشکیل می شوند. برخی از رزین ها حاوی نسبت بالایی از اسیدهای رزینی هستند. از طرف دیگر رزین ها فرار کمتری دارند. در میان سایر ترکیبات از دیترپن ها تشکیل می شوند. انواع آن ها به شرح زیر است.

  • پلی استر
  • فتولیک
  • پلی اورتان
  • آلکیدی
  • پلی کربنات
  • پلی آمید
  • سیلیکون
  • رزین اپوکسی
  • پلی اتیلن
  • روزین (کالیفون)

در ادامه، بیشتر در مورد هر کدام توضیح خواهیم داد.

پلی استر ( ROSIN 146 – KA-100L – KE-100F – KS-2100 – K-803L – 138 A)

پلی‌استر (Polyester) (کدهای PET یا PES)، شاخه ای پلیمر است که از گروه های استر تشکیل می شود. ROSIN 146 ، KA-100L، KE-100F، KS-2100، K-803L و 138 A برخی از پلی استرهای موجود در بازار هستند.

موارد استفاده آن : این نوع از ترکیبات کاربردهای فراوانی در تهیه ابزارآلات اسکی، میله های ماهیگیری، اجزای هواپیما و کشتی، پوشش، لوازم تزئینی و بطری ها دارد.

فنولیک

کاربرد و موارد استفاده از آن : این ترکیب کاربرد فراوانی در تهیه لمینت، ابزار آلات الکتریکی، چسب، سیمان، ریخته گری و… دارد.

آلکیدی ( ALKYMOK 115 – ALKYMOK 115 BW60 – 210W55 – 310X60)

موارد استفاده از آن : این ترکیب کاربرد فراوانی در عایق الکتریکی، ابزارآلات الکترونیکی، پرکننده های بتن و رنگ دارد. انواع آلکیدی های موجود در بازار عبارتند از :

ALKYMOK 115 – ALKYMOK 115 BW60 – 210W55 – 310X60

پلی کربنات

کاربرد و موارد استفاده از آن : این ترکیب کاربرد زیادی در تهیه کلاه ایمنی، لنزها، ابزارالات الکتریکی، فیلم عکاسی و عایق ها دارد.

پلی آمید

موارد استفاده از آن : این مواد، کاربرد فراوانی در الیاف، چرخ دنده ها، بخیه ها، لاستیک ها، بند ساعت، بسته بندی و بطری ها دارند.

پلی اورتان

کاربرد : استفاده فراوانی در چسب ها، الیاف، الاستومر ها و ساخت لباس ها، مبلمان و… دارد.

سیلیکون (RESMOK P60X)

موارد استفاده از آن : کاربرد زیادی در ساخت لاستیک و سطوح ضد آب دارد.

رزین اپوکسی

این رزین دسته ای از خانواده رزین‌های دوجزئی است که از دو جزء «پایۀ رزینی» و «هاردنر» بدست می آید. مقدار این دو ماده، با توجه به کاربرد و فرمولاسیون آن، انتخاب می شود.

روغن اصلاح شده، کاتالیز اصلاح شده و پخته شده در حرارت های بالا انواع اپوکسی ها هستند.

کاربردهای مهم اپوکسی عبارتند از :  ساخت چسب – کفپوش – آستر – پوشش های سطحی

پلی اتیلن

کاربرد : مهمترین موارد استفاده از پلی اتیلن شامل موارد زیر می شود.

برای بسته بندی – تهیه ظروف – کابل های عایق – پوشش ها – اسباب بازی ها – قالب ها – روکش ها – لوله ها

  • آکریلیک (این ترکیب به طور گسترده در پانل های ساختاری و تزئینی، چسب، الاستومر، پوشش، کاشی شفاف و… کاربرد دارند.)
  • پلی استایرن(کاربرد زیادی در عایق بندی، ساخت لوله، فوم، برج خنک کننده، لاستیک، ابزارهای خودرو و داشبورد دارد.)
  • پلی پروپیلن، به طور گسترده جهت ساخت اسباب بازی، قطعات الکترونیکی، لوله، الیاف و پوشش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کالیفون

کالیفون یا همان روزین، دارای فرمول C20H30O20 است. این ماده، به طور طبیعی از شیره درختان تولید می شود. و قیمت مناسبی هم دارد.

کاربرد رزین

رزین ها کاربرد فراوانی در صنعت دارند. این کاربردها عبارتند از :

  • صنعت ساختمان سازی (کفپوش و …) – رنگ و پوشش – اتومبیل و کشتی
  • کارهای هنری و زیورآلات
  • تجهیزات پزشکی
  • قایق و لنج باری و تفریحی
  • لوله‌
  • رنگ و پوشش
  • دکوراسیون

کاربرد رزین

رزین های گیاهی
رزین‌های گیاهی برای تولید لاک‌ها، چسب‌ها و مواد لعاب‌کننده مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

رزین های مصنوعی
بسیاری از مواد از طریق تبدیل رزین های مصنوعی به جامد تولید می شوند. نمونه های مهم بیسفنول دی گلیسیدیل اتر است که رزینی است که با افزودن سخت کننده به چسب اپوکسی تبدیل می شود.

سیلیکون ها اغلب از رزین های سیلیکونی از طریق ولکانیزاسیون در دمای اتاق تهیه می شوند. رزین‌های آلکیدی در رنگ‌ها و لاک‌ها کاربرد دارند.قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا، آن ها را سخت می کند.

کاربرد رزین در صنعت رنگ

رنگ، عموما جهت حفاظت و تزئین اجسام استفاده می شود. رزین، حلال، مواد افزودنی و رنگدانه، اجزا تشکیل دهنده رنگ هستند.

چسب رزین

استفاده از آن در چسب رزین، یکی از موارد استفاده از رزین اپوکسی است. این نوع چسب، کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارد. قابلیت اتصال، مطلوبی را ارائه می دهد. از آنجا که زمان پخت بالایی دارد. بدین منظور برای کارهای نجاری مناسب است.

چگونه این مواد جامد و سخت می شوند ؟

رزین های ترموست با کاتالیزور پلیمریزاسیون در دمای اتاق مخاوط می شوند. (دمای محیط می تواند بین 5 دقیقه تا 3 روز متفاوت باشد.)

هاردنر و رزین، در یک قالب سیلیکونی آماده، با یکدیگر مخلوط می شوند. از مخلوط این دو قسمت، با یکدیگر واکنش گرمازا تشکیل می شود. رزین برای مدت کوتاهی گرمای شدید تولید می کند (حتی تا 110 درجه سانتیگراد) استفاده از قالب مناسب، برای مخلوط کردن لازم و ضروری است. پس از پایان یافتن فرآیند پخت، ماده مورد نظر را از قالب خارج کنید.

خرید و فروش رزین 

نگین تجارت شرق با چندین دهه، سابقه فعالیت در زمینه واردات انواع مواد شیمیایی صنعتی، قادر به ارائه مواد با قیمیت مناسب به شما صنعتگران است. شما، می توانید ماده با کیفیت و با قیمت مناسب را از ما، نگین تجارت شرق بخواهید. فقط کافی است تلفن را بردارید و سفارش خود را ثبت کنید. البته قبل از ثبت سفارش حتما مطلب رزین چیست را مطالعه بفرمایید.

قیمت رزین 

این ماده در انواع گوناگون استر، سیلیکونی، اپوکسی، آلکیدی، اتیل سیلیکات و… در بازار موجود است. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت رزین، با کارشناسان ما در واحد فروش، در تماس باشید.

ردیفنوع محصولقیمت
۱قیمت مایع رزین اپوکسیتماس بگیرید

سخن آخر در مورد رزین چیست

رزین، به هر ترکیب آلی طبیعی یا مصنوعی که از یک ماده مایع غیر کریستالی یا چسبناک تشکیل شده باشد، اطلاق می شود. رزین های طبیعی معمولاً مواد آلی قابل ذوب و قابل اشتعال هستند که شفاف یا نیمه شفاف هستند و به رنگ زرد تا قهوه ای هستند. آنها در ترشحات گیاهی تشکیل می شوند و محلول، در مایعات آلی مختلف هستند. اما در آب حل نمی شوند. رزین های مصنوعی دسته بزرگی از محصولات مصنوعی را تشکیل می دهند که برخی از خواص فیزیکی رزین های طبیعی را دارند. اما از نظر شیمیایی متفاوت هستند. رزین های مصنوعی به وضوح از پلاستیک ها متمایز نمی شوند. مشخصات ماده رزین : این ترکیب در انواع گوناگون زیر در بازار موجود است.

  • اپوکسی
  • استر
  • آلکیدی
  • اتیل سیلیکات
  • سیلیکونی

پرسش – پاسخ

می توانید، سوالات تخصصی خود را برای من کامنت کنید.

رزین ها در مصارفی استفاده می شوند ؟

رزین ها به طور گسترده ای در ساختمان به عنوان چسب، پوشش یا به عنوان یک مصالح ساختمانی در مواقعی که نیاز به اتصال قوی است، استفاده می شود. به عنوان مثال، برای ساخت و ساز چوب چند لایه

رزین پلاستیک است ؟

resin به سادگی شکلی از پلاستیک فرآوری نشده است در حالی که پلاستیک محصول نهایی برای استفاده بیشتر است. رزین جامد در مورد نحوه تشکیل آن کمی تطبیق پذیری بیشتری دارد. همچنین ظاهراً تعمیر آن آسان تر است.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *